Skolebibliotek

Biblioteket er skolens hjerte

På Strømme skole har vi to skolebibliotek, et for småskolen og et mellomtrinnsbibliotek. Begge bibliotekene ligger sentralt i de åpne landskapene og er lett tilgjengelig for alle som vil besøke dem. Med dette i tankene kan vi si at biblioteket skolens hjerte. Alle elever er innom biblioteket minst én gang pr. uke. Der leser elevene selv eller blir lest for av en voksen, de anbefaler bøker til hverandre og lærer om ulike forfattere m.m.
Alle barn liker å bli lest for. Da har man gode opplevelser sammen, kan dele sorger og gleder og se fram til neste lesestund der man får vite hvordan historien i boken utvikler seg og til syvende og sist -  hvordan alt ender. Bibliotekene blir også brukt til samtaler med elever, samarbeidsoppgaver, studieplasser, spill og annet i løpet av en skoledag. Det er gode bruksrom.

Lånekort

Alle elever ved skolene i Kristiansand får lånekort. Dette er et nasjonalt lånekort som også kan brukes ved alle offentlige biblioteker i Norge (foresatte kan reserve seg mot dette). Når elevene låner bøker på skolen benytter de seg av Feidepålogging, med unntak av første trinn. Lånekortene skal ikke benyttes i skoletiden, så de skal ligge hjemme, og benyttes dersom elevene vil låne bøker på hovedbilioteket i byen. Vi oppfordrer hjemmene til jevnlig å gå inn på Minside for å sjekke hvilke bøker elevene har lånt, og om det er noe det er på tide å levere tilbake. Lenke finner dere på skolens hjemmeside under bibliotek, eller dere kan trykke her: https://krsbib.no/.

Bokhyllene venter på besøk

Når elevene har lest selv eller blitt lest for, finner de gjerne en eller flere bøker de kan låne med seg. Alle elever har en hyllebok i klasserommet som de leser i det første kvarteret hver morgen, eller når det ellers passer inn i skolehverdagen. Denne kan lånes på biblioteket. Det legges også opp til at elevene låner med seg bøker hjem hver uke.
Skolen har de siste årene satset stort på å fornye boksamlingen. Vi har et godt utvalg med nye, aktuelle og populære bøker, i god blanding med eldre litteratur. Boksamlingen skal være levende og inspirere til lesing for alle. De aller fleste bøkene som finnes på skolebiblioteket finnes også på hovedbiblioteket i byen, så dersom den mangler i skolebiblioteket, er det mulig å finne den der.

Bøkene er sortert i ulike sjangre etter aldersnivå og tema.

• Billedbøker
  • Lesestart
  • Fantasy
  • Spenning
  • Grøss
  • Vennskap og kjærlighet
  • Tegneserier
  • Fagbøker m.m.

"En god bok er som en trampoline for fantasien. Den gir tanken noe å hoppe å sprette på", Tor Åge Bringsværd.

Lesestimulering

Hvert år arrangerer skolen lesestimulerende tiltak med høytlesingsuker og lesekurs. I høytlesingsukene er elevene delt inn i eksempelvis 1.- 4. trinn og 5. - 7. trinn, der trinnene er blandet innenfor disse inndelingene. Elevene velger bøker individuelt fra et utvalg bøker, og blandes så med de andre elevene som har gjort samme bokvalg. Gjennom høytlesingsukene er målet at elevene skal få en fellesskapsopplevelse der boken forener interesser på tvers av alder. Hvert enkelt trinn setter av tid til ulike lesestimuleringsprosjekt i løpet av skoleåret. På mellomtrinnet deltar vi også hvert år på Bokslukerprisen. I tillegg gjennomfører hvert trinn et klasselesekurs i januar, basert på helhetslesingsmetoden av Jørgen Frost og Vigdis Refsahl.