Publisert: 20. desember 2023 | Sist endret: 20. desember 2023 | Forfatter: Leif Anders Haanes

Julehilsen

Torsdag den 21. desember stiller skolens ansatte seg tradisjonstro opp på skoletrappa og synger julesanger for elevene før siste skoledag før jul. Juleferien har derfor snart også kommet til Justvik skole, og da er det naturlig å ta et tilbakeblikk på høsten vi har lagt bak oss. Som ny rektor har det vært utrolig fint å bli kjent med de flotte ansatte og elevene som gjør Justvik skole og SFO til det den er. En skole med mye varme, inkludering og god undervisning. Menneskene, tradisjonene og rammene rundt skolen lager en kultur i seg selv. En kultur jeg opplever inkluderer og ivaretar både den enkelte og fellesskapet. Justvik skole har mye å være stolte av.

Dere foreldre som sender deres mest verdifulle til oss hver dag fortjener en takk for deres både synlige og usynlige bidrag. Foreldremøter, elevkafe, hobbykvelder, barnebursdager og forestillinger på kveldstid og mye mer, gir oss felles opplevelser som inkluderer alle. Foreldrerollen krever mye tid og krefter, den utfordrer og den gir mye glede. Vi takker for at dere prioriterer skolen og tar del i den.

Vi har alle ting vi kan bli bedre på, og vi er ydmyke på at vi ikke alltid lykkes like godt med det krevende oppdraget vårt. Samtidig kan dere være trygge på at vi kommer på jobb hver dag for å gi barna deres trygge og lærerike skoledager. Det er en oppgave vi tar på alvor. Jeg opplever stor tillitt i foreldregruppa, og at dere er med på å snakke opp skolen.

Å snakke opp andre elever, andre foreldre, og oss som jobber på skolen er noe av det viktigste vi kan gjøre. Å vise det i handling er kanskje det aller viktigste. Da skaper vi det trygge, rause fellesskapet vi trenger for å lykkes. Julen er krevende for mange, både store og små. Både på Justvik og andre steder i verden kan hverdagen kreve sitt, mens høytidene for mange gjør det tunge enda tyngre. Da er det bra om vi kan stå sammen, og både gi og ta imot omsorg fra hverandre. Jeg står ved samme påstand som jeg løftet frem på foreldremøtene ved skolestart: Trygge fellesskap skaper rom for mestring, læring og utvikling. Et sted du hører til og betyr noe. Det gjelder i egen familie, blant venner og naboer, på arbeidsplassen og ikke minst i klasserommet.

Vi ser frem til å møte barna deres igjen onsdag 3. januar (SFO har åpent 22. desember, i romjulen og 2. januar). Vi møter det nye året med friskt mot og pågangslyst! En bildekarusell fra ulike høydepunkt i desember finner du nedenfor.

En riktig god juleferie til dere alle sammen fra oss på Justvik!

Med vennlig hilsen Leif Anders (rektor).

(trykk på bildet for å se som bildekarusell)