Publisert: 22. februar 2024 | Sist endret: 22. februar 2024 | Forfatter: Leif Anders Haanes

Leselyst

I ukene mellom vinterferien og påske vil alle på Justvik ha ekstra fokus på leselyst. Vi på Justvik gleder oss veldig til denne perioden med et tema vi alle brenner for. Alle trinn har planlagt ulike opplegg knyttet til sine tema.

1. trinn - eventyr, 2. trinn - skumle fortellinger, 3. trinn - tegneserier, 4. trinn - humor, 5. trinn - krim, 6. trinn - drama, 7. trinn - fantasy.

Sjanger, fotfattere og metodikk vil variere, men felles for alle er fokuset på lesing.

I samarbeid med FAU ønsker skolen å sende hjem noen oppdrag/oppgaver i noen av disse ukene. Det blir ikke noe omstendelig og krevende, men ønsket er å skape en sammenheng mellom det vi jobber med på skolen med noe dere kan jobbe lystbetont med hjemme. Følg med på ukeplanen, og snakk med barna hjemme om hva de jobber med.

Videre så har vi gleden av å invitere til åpent bibliotek på skolen for alle elever og foreldre/besteforeldre følgende tirsdager i mars:

5. mars kl 17-19

12. mars kl 17-19

19. mars kl 17-19

Dette blir en uformell sammenkomst med fokus på lesing eller lån av bøker, og mulighet for en prat med andre foreldre over kaffekoppen. Enkel servering for store og små vil Grethe på kontoret stå for. Kom innom når det passer, og avtal gjerne med noen om å gå sammen.

Skolen er heldige og har fått godkjent søknad om støtte fra READ Agder opp mot dette arbeidet. I høst var 1. og 2. trinn invitert til et kveldsarrangement på skolen som vi kalte Økt leseglede

Å lese for egne barn (i en hyggelig lesekrok?) har betydning for barns leseferdigheter. Denne fine TedTalk-en kan gi en god inspirasjon til dere foresatte om verdien av å lese høyt for egne barn.

Å kunne lese er å skape mening fra tekst. Lesing gir innsikt i andres erfaringer, meninger og opplevelser. Lesing av tekst (på papir og digitalt) er viktig for videre læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnet på en kritisk og reflektert måte.