Lesekos i sakkosekken
Publisert: 22. mars 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Lene Mayer

Leselyst

Vi har hatt fokus på skumle historier på 2. trinn. Vi har hatt høytlesning, fysiske bøker i klasserommet og en egen bokhylle i bookbites hvor elevene kan lytte til og lese selv. Det har vært mye rom for å lese.

Vi har også skrevet mye. I starten brukte vi bit-for-bit fortelling som utgangspunkt for å skrive en skummel historie. Elevene fant ut av hovedkarakter, sted, bikaraktere og tittel, før de satt i gang med å skrive historiene. I tillegg har de laget hvert sin side til et monsterleksikon. Vi møter mange matmonstre og dyrmonstre i leksikonet, men også fotballspillere og ulike yrker som monstre. Vi har skrevet digitalt (skoleskrift) for å få med oss lyder og lytte til det vi skriver, for så å øve på håndskrift når vi skriver det over på papir. Vi har også tegnet monsteret.

På trinnet er det i løpet av en uke blitt lest i nesten 3 døgn på bookbites, og etter påske blir det lesefest.