Artikkel
Sandvigå 7 4007 Stavanger
Telefon: 91783173 Send oss e-post
Årsmelding Mobbeombud 2021

Mobbeombudet har vært med som bisitter og støtte for foreldre til elever som ikke opplever å ha et trygt og godt skolemiljø og den som har krenket/mobbet. Det er utfordrende situasjoner.
Mobbeombudet har hatt henvendelser fra flere andre kommuner og fra videregående skole dette året. Disse blir vist videre til Mobbeombudet i Rogaland. I en av disse sakene har det vært et samarbeid mellom mobbeombudene.
Når eleven i saker Mobbeombudet har vært involvert i går fra 10. klasse til Videregående opplæring samarbeides det også med Mobbeombudet i Fylkeskommunen. Gjennom et tett samarbeid kan vi gjøre overgangen til Vgs tryggere og mindre sårbar.
Å ha jobben som Mobbeombud i Stavanger, som støtte for foreldre er en givende og utfordrende jobb, men også en meningsfylt jobb, når vi i fellesskap lykkes med å gi barn og unge et trygt og godt skolemiljø. Det har, også dette året vært mange henvendelser, med flere saker som har vart i mange måneder, noen også over flere år. Høsten 2020 skjedde det en markant økning av saker fra 15 før høstferien til 34, og disse sakene fortsatte våren 2021. Når vi sammen kan jobbe for å finne en løsning som gjør at alle parter i saken har det trygt og godt på skolen, kan vi lykkes.
I 2021 var de sakene Mobbeombudet var involvert i over tid, hvor foreldre som har klaget til Statsforvalteren, i hovedsak fordi skolen ikke har fulgt opp tiltakene i aktivitetsplanen. Foreldre opplever tilbakemeldingene fra Statsforvalteren som positive og konstruktive. De aller fleste foreldre får helt eller delvis medhold.
Kommunen har et godt støtteapparat for skolene i Lenden og rådgiver hos skolesjefen. Men hvem kan hjelpe foreldrene? Foreldrene til elever som ikke har det trygt og godt på skolen er foreldre som opplever en krise for barnet sitt og trenger profesjonell hjelp. Hvilket støtteapparat skal de henvende seg til? Loven snakker om skolens særskilte plikt i forhold til sårbare barn, men foreldre til barn som ikke har det trygt og godt på skolen er også svært sårbare.