Det har vært mye skriverier i avisen den siste tiden om skolestart og råd fra lærere og andre om hvordan vi foreldre best kan bidra til at det blir en god skolestart og et godt skoleår. Det er mange gode tips og råd, og prosjektet vårt "Foreldre vil med i flokken rundt barnet" fungerer som et verktøy for å sette disse rådene ut i praksis!
Prosjektet går kort ut på at alle i og rundt en klasse blir kjent med hverandre i starten av skoleåret: det betyr at foreldre blir kjent med foreldre, elver med hverandre, og foreldre med alle de andre barna.
Mye forskning viser at dersom barna og alle i laget rundt barna kjenner hverandre, kan det ha veldig mye å si for klassemiljøet, foreldresamarbeidet og hjem-skole samarbeidet.
Navnet på prosjektet antyder at vi foreldre nå vil vise at vi er villige til å bidra litt ekstra for å bli tatt med i flokken rundt barnet: vi vil vise at vi ikke bare forventer og krever av skolen, men at vi òg er villige til å gjøre en innsats for å bidra til et godt klassemiljø, foreldresamarbeid, og hjem-skolesamarbeid, ved å prioritere tid til å bli kjent med hverandre.
Å bli kjent krever med enn et par treff i året. Det er også viktig å merke seg at selv om noen foreldre i klassen opplever et godt foreldresamarbeid, er det fullt mulig at ikke alle føler seg inkludert i det.
Det er ofte de samme foreldrene som involverer seg i både skolen og i fritidsaktiviteter, og fordelen med å fokusere på skolen i dette bli-kjent prosjektet, er at alle barn - og foreldre - er en del av dette miljøet og fellesskapet, og vi når dermed ut til alle. Vår anbefaling er å ha fokus på lav-terskel samlinger som omfavner alle, og å dele på ansvaret. For å unngå at noen får mye jobb med å organisere det hele, har vi i KFU utviklet ferdige programmer som man enkelt kan implementere. Se vedlegg nedenfor.
Det er muligens ekstra viktig å fokusere på dette programmet i 1. 5. og 8.klasse, men materialet ligger tilgjengelig her for alle som ønsker ideer og motivasjon til å arrangere samlinger. Programmene vedlagt er bare forslag til hvordan samlingene kan se ut, og ideer til aktiviteter, men man velger selvsagt selv hvordan man ønsker å gjennomføre dem.
Noen andre fordeler som kommer ut av et slik bekjentskap er:
- det etableres trygghet blant elevene. Når man føler seg trygg og har det godt, er man mer åpen for læring
- når man bygger opp en relasjon og tillitt til hverandre, bil det bli lettere å håndtere konflikter som oppstår mellom elevene på veien: både for foreldre, men også utfordringer i klasserommet, fordi lærer allerede har bygd en god relasjon til foreldre
- foreldremøter kan bli mer konstruktive, fordi det er lettere å ta opp vanskelige ting, man kan være mer ærlig, og stemningen mer avslappet når man kjenner hverandre
- barna føler seg prioritert når foreldre tar seg tid til det som er viktig for dem, og setter pris på at foreldre involverer seg i deres hverdag
- det at man kjenner hverandre skaper også en trygghet i nærmiljøet og på fritiden/skoleveien
- legger bedre til rette for like regler og samkjøring blant foreldre
- bidrar til å forebygge mobbing: det sitter langt inne å skuffe eller gjøre noe dumt mot noen du har en god relasjon til
- legger til rette for et godt hjem-skole samarbeid fordi skole og foreldre forhåpentligvis kan se saker fra flere perspektiv, noe som er letter når man har etablert en god relasjon.
KFU har vært heldige og fått en engangs-støtte til dette prosjektet av politikerne i Stavanger kommune for høsten 2024. Det er i første omgang et pilot prosjekt som vi jobber med på 3 skoler i Stavanger, hvor vi har fokus på 1. 5. og 8.trinn. Målet er å samle informasjon og tilbakemeldinger om hvordan vi best kan motivere foreldre til å prioritere å bli kjent med hverandre og de andre barna i klassen, og hvilken effekt det har på miljøet i og rundt klassen. Deretter ønsker vi å ferdigstille et program som kan tas i bruk av alle skoler og klasser som ønsker det, fra høsten 2025.
Parallelt med dette samarbeider vi med Gleding om en
opplysningskampanje høsten 2024. Målet med kampagnen er å inspirere og engasjere
foreldre til å bry seg om flokken – «landsbyen», i skolekretsen og på
fritidsaktiviteter. Vi fremmer verdien av å bidra, og kommer med konkrete og løsningsorienterte forslag til hvordan man kan engasjere seg i skolehverdagen, samarbeide med dem som jobber i skolen, FAU, lagledere, trenere og kulturbyggere.
Vi deler resultater av dette prosjektet etter hvert.
Dersom din klasse er interessert i mer informasjon om dette, så ikke nøl med å ta kontakt! Vi hjelper så gjerne.
Vedlagt ligger presentasjon av prosjektet på skolene, samt de ferdig foreslåtte programmene.