Underveisvurdering, sluttvurdering og standpunktkarakter. Hva er forskjellen?
For at standpunktkarakterene i størst mulig grad skal være rettferdige og gis på likt grunnlag, må karakterene være fastsatt i samsvar med læreplanen for faget og gjeldende regelverk. (ref Udir). Når elevene får en sluttvurdering skal det vise den kompetansen elevene har ved avslutningen av opplæringen. (se utdrag fra Opplæringslova under). Dette kan være forvirrende både for elever og foresatte. I denne artikkelen får du litt mer informasjon om dette. Temaet vil også være sentralt på foreldremøtene til høsten.
Den viktigste vurderingsformen som finner sted i opplæringen er underveisvurdering. Denne vurderingsformen skal til enhver tid si noe om hvor du er, og hva du kan gjøre enda bedre for å få høyere måloppnåelse. På mange måter er dette den viktigste og den mest betydningsfulle for elevene sitt læringsutbytte i løpet av hele grunnskolen og videregående skole.
Forskning viser at læringsfremmende underveisvurdering har fire sentrale prinsipper som har vist å være læringsfremmende:
* Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
* Elevene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen.
* Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg.
* Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Forskriften til Opplæringslova
" § 3-16 (§ 3-15).
Samanhengen mellom undervegsvurderinga og standpunktkarakteren i fag.
Underveisvurdering
Undervegsvurderinga skal fremje læring og gi eleven høve til å forbetre kompetansen sin gjennom opplæringstida i faget. Den kompetansen eleven har vist undervegs i opplæringa er ein del av grunnlaget for vurderinga når standpunktkarakteren i fag skal fastsetjast, jf. § 3-3 og § 3-18.§ 3-17 (§ 3-16).
Sluttvurdering i fag
Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3. (Utdrag)§ 3-18 (§ 3-17).
Standpunktkarakterar i fag
Standpunktkarakteren må baserast på eit breitt vurderingsgrunnlag som samla viser den kompetansen eleven har i faget, jf. § 3-3 og § 3-16. Eleven skal vere kjend med kva det blir lagt vekt på i fastsetjinga av hennar eller hans standpunktkarakter."