Vel klasse Framside
Tverrfagleg team Gjesdal
Vervarsling frå yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Bibliotek Ingen lenker i samlingen
Skoler og barnehager til grønt nivå

I morgen, torsdag 20. januar, går skoler og barnehager i Gjesdal tilbake til grønt nivå. Dette gjøres med bakgrunn i en felles vurdering fra kommuneoverlegene i Klepp, Time, Hå og Gjesdal. Du kan lese mer om grønt nivå i trafikklysmodellen på Utdanningsdirektoratet sin nettside.
Det er nå mye smitte i samfunnet og den nasjonale strategien er ikke lengre å stanse smittespredning, men å bremse den slik at vi ikke får så mange smittede samtidig at det går ut over viktige funksjoner i samfunnet. Bremsingen skal gjøres med et lavest mulig tiltaksnivå, og særlig viktig er det at barn og unge skal ha lav tiltaksbyrde.

I Gjesdal vil utviklingen i smittesituasjonen bli fulgt tett. Målrettet testing, og eventuelt ytterligere tiltak ved enkelte skoler eller barnehager, vil kunne bli innført dersom det vurderes som nødvendig. På utdanningsdirektoratet sin nettside kan du også lese «Dette vet vi om smitte i barnehager og skoler» dersom du ønsker mer informasjon om smitte i skoler og barnehager.

Omikronvarianten dominerer nå i vår region, og Folkehelseinstituttet (FHI) påpeker at det er liten risiko for alvorlig sykdom hos barn. FHI understreker også at Omikron gir en betydelig mindre risiko for alvorlig sykdom hos voksne enn Delta, i alle fall hos de som er vaksinerte.

Grønt nivå betyr at vi nå tar et skritt nærmere en mer normal hverdag, men det vil fortsatt være noen tiltak. Et viktig tiltak er at alle med nyoppståtte luftveissymptomer skal holde seg hjemme. Les mer om når du skal holde ditt barn hjemme på FHI sine nettsider.

Vi går nå trolig inn i en tid hvor antall smittede vil øke betydelig, og det vil kunne påvirke hvordan og hvilke muligheter vi har for å levere tjenester til dere og deres barn. Samtidig som vi er klar over at en smittebølge vil kunne kreve noe ekstra av oss alle, ser vi med optimisme på at nå gjerne nærmer oss slutten på en pandemi og alle tilhørende smitteverntiltak.