Historie

Strømme skole sto ferdig i 1976 og i februar 2016 feiret skolen 40 års jubileum.

Skolen var ved oppstarten svært moderne for sin tid med sin åpne planløsning. Det var derfor mange som besøkte skolen de første årene for å studere arkitektur og pedagogisk arbeid.
Dagens skole er ikke den første Strømme skole. Allerede i 1888 ble det bygd ei skolestua på Ytre Strømme.I 1891 ble skolen flyttet til Strømsdalen. Her ble det holdt skole helt fram til 1955 da Kringsjåskole sto ferdig og alle grendeskolene ble lagt ned.

OMGANGSSKOLEN
Før 1862 var det ingen faste skoler i Randesund. Elevene gikk i omgangsskole 8-12 uker i året. Barna i et område møter da fram på en av gårdene, og en lærer kommer til gården ogholder undervisning.
Randesund var delt inn i to omgangsskoledistrikter som igjen var delt opp i roder (områder).Strømmeroden består av disse stedene: Strømme, Søm, Rodenes, Korsvig, Knarevig, Lyngø og Syversø (Sjursøya).

SKOLESTUENE

1862
Det blir bestemt at Randesund skal deles inn i 9 skolekretser og det ansettes 3 lærere.De første skolene, som blir kalt rodestuer, bygges på Benestad, Dvergsnes og Randø.

1888
Den første skolen på Strømme bygges og blir lagt på Ytre Strømme. Samtidig blir det bygd ei skolestue på Hånes.

1889
Skoleloven blir endret og det blir bestemt at det nå skal være minst 20 ukers undervisning.Det blir i dette året innført nye skolekretser. I alt blir det seks skolekretser.
Til Strømme krets hørte da følgende områder:
Stemmene, Øvre Timenes, Berhus, Haanes, Vigvold, Slagdalen, Nedre Timenes, Sommerro, Benestad, Ytre Strømme, Liene, Torsvik, Søm.

1890-1892
Alle 6 kretsene har fått egen skolestue og skolen på Ytre Strømme blir flyttet til Strømsdalen.

SENTRALISERING1955
I årene fram til 1955 skjer det ikke store endringer med skolene i Randesund, men i 1955 blir Kringsjå skole tatt i bruk som sentralskole, og alle kretsskolene blir lagt ned.
Strømme skole blir etter dette brukt som grendehus i mange år. Søndagsskolen og ulikeforeninger og lag benytter huset flittig. Skolen ble ikke revet før nye E-18 blir bygd.

1966
Etter grunnskole og- eller framhaldsskole (åttende klasse), måtte elevene til byen dersom de skulle gå videre på skolen. Men etter at Randesund ble slått sammen med Kristiansand kommune, ble det behov for enungdomsskole. Haumyrheia skole bygges og tas i bruk dette året.

NYE STRØMME SKOLE

Behov for en ny skole

Et stadig økende innbyggertall i Randesund på 70-tallet gjorde at det ble behov for en ny skole i Sømsområdet. Daværende skolesjef, Torleiv Vaksvik, ble en pådriver for en skole med åpen planløsning.
Det ble bestemt at den nye skolen skulle ligge på Strømme. Plasseringen langt ute i Strømmeskogen var det den gangen en del som undret seg over. Det var langt til utbyggingsområdene på Søm, og veiforbindelsene var dårligere.
De første årene måtte de fleste elevene fraktes med buss dersom de ikke gikk gjennom skogen. I dag er det få som stusser over skolens beliggenhet.

Den nye skolen står ferdig

Skolen sto ferdig i begynnelsen av 1976, men allerede fra høsten året før ble Strømme skole etablert med Øyvind Timenes som første rektor. I et drøyt halvår ble den drevet under heller kummerlige forhold i underetasjen ved Lovisenlund skole. Gleden var derfor stor da fire fjerdeklasser kunne overflyttes til flunkende nye lokaler 2. februar 1976.
I begynnelsen var elevtallet lavt, og det første halvåret ble derfor bare deler av lokalene tatt i bruk. Men allerede høsten 1976 hadde skolen 11 klasser og året etter 19 klasser med 435 elever.

Skolen utvides

Skolen var allerede "sprengt" i 1977. Det ble derfor nødvendig å leie lokaler i Randesund frikirke til ny skole stod klar på Hånes i 1978. Halve elevflokken flyttet da over dit, men befolkningen økte stadig. Vardåsen skole ble derfor i 1985 utvidet fra å være en skole for1.-3. klasse til en skole for hele barnetrinnet og kunne avlaste Strømme skole.
Utover 90-tallet steg elevtallet igjen. I 1994 blir det bygd ny spesialromsfløy med sløydsal,tekstilformingsrom, keramikkrom og heimkunnskapsrom. Det blir noen år nødvendig å ta ibruk brakker til klasserom.

Seksåringene inn i skolen

Høsten 1998 begynte 6 åringene på skolen for første gang. En ny fløy stod klar og seksåringene kunne derfor flytte inn i nye lokaler. Skolefritidsordningen fikk også sin plass her i sambruk med klassene. Samtidig flyttet en stor del av skolens elever flytte til den nye Dvergsnes skole.

Nye utvidelser og ombygginger
Et nybygg moderne bygg sto ferdig til skolestart høsten 2006, og en oppgradering av den eldste delen ble foretatt i 2007. Skolen utvides derfor til å kunne ta imot opp mot 500 elever.