Historie

Konsul Max Wild og kona hans, Sibille, skjenket en skole til byen i 1892, Vestre Strandgate skole. Eiendommen ble solgt i 1959 og gaven overført til den nye skolen ved stadion som da var ferdig. Derfor ble skolens navn Wilds Minne.
I begynnelsen var Wilds Minne en skole for elever fra første til fjerde klasse. Etter fjerde klasse måtte elevene til Lovisenlund skole. Senere ble det full barneskole, og Starthallen ble tatt i bruk som gymsal. Fra nyttårsskiftet 2010/2011 sto ny gymsal ferdig ved Roligheden gård. Den disponerer skolen sammen med Fritidsetaten Øst og Roligheden barnehage. Det nye skolebygget ble tatt i bruk våren 1997. Der holdt mellomtrinnet til. I 2022 ble skolen revet og hele skolen flyttet til et nytt brakkebygg på kastebanen ved gamle stadion. Ny skole bygges på samme tomt hvor den gamle skolen stod. Nye Wilds Minne skole bygges til 500 elever i massivtre med tilhørende flerbrukshall rett ved siden av. Den skal etter planen stå ferdig våren 2024, men planlagt oppstart høsten 2024.

Skolen har to parallelle klasser fra første til sjuende, og en stor skolefritidsordning for elever fra første til fjerde klasse. Det går ca.380 elever på Wilds Minne skole, og av disse er ca 150 elever daglig er innom skolefritidsordningen. Det er ca 50 ansatte ved skolen. Lærere, fagarbeidere, SFO- ansatte, assistenter, vaktmester og renholdere jobber sammen for et godt miljø. Lærerne er organisert i team på hvert enkelt trinn. Vi har kontaktlærere, faglærere, samlingsstyrere, spes.ped leder og sosiallærer. Ved vår skole satser vi selvsagt spesielt på basisfagene matematikk, norsk og engelsk, i tillegg til at det er viktig med fysisk aktivitet og sosial kompetanse. Vi ønsker at alle skal trives i et godt og trygt miljø, både fysisk og psykisk. Skolens ansatte, elever og foreldre bruker "LINK til livet" for å trene sosial kompetanse, dessuten er skolen med i det nasjonale Trivselslederprogrammet - som aktiviserer barna på en organisert måte i friminuttene. Elevrådet er aktivt med i prosessene på skolen, og vi har et utstrakt samarbeid med FAU.