Ballstad skole har
jobbet i snart 3 år for å bli Dysleksivennlig skole. Primus motor har vært Lisa
Arctander(bildet), som sammen med Trude Lauritzen og Sonja Hagen har ledet
arbeidet. Nå er vi endelig sertifisert, noe som vi synes gledelig. Vi har hele
veien prøvd å jobbe dysleksivennlig, men det er godt å ha sertifiseringen på
plass.
Kjennetegn ved
dysleksivennlige skoler:
Har et inkluderende og aksepterende
miljø.
Har gode systemer og kompetanse for å
finne dem som har vansker.
Kartlegger og registrerer alle
elevenes leseferdigheter systematisk.
Følger opp leseutviklingen hos de
elevene som trenger det.
Setter raskt inn tiltak som fungerer.
Er gode på å bruke mulighetene IKT
gir.
Sørger for at alle lærere har
kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker,
språkvansker og mattevansker.
Er i både små og store, i fattige og
rike kommuner.
Har ikke mer tid eller ressurser enn
andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
Evner å se forbedringspotensial og har
vilje til å endre praksis.
Alle ansatte er gjort kjent med hvilke
tilretteleggingsmuligheter og hjelpemidler vi har.
Ettersom Dysleksivennlige skoler
jobber systematisk med å sørge for at ingen elever faller av, er dette gode
skoler for alle.