Meny
Velg seksjon Forside
Gautesete skole Heddeveien 143 4034 STAVANGER Telefon: 51912700 Send oss e-post
Postadresse: Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger Send oss e-post
Redaktør: Knut Ytre-Arne
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2020><<
november 2020
mtotfls
26272829303101
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30010203040506

I løpet av de neste ukene skal vi gjennomføre Elevundersøkelsen 2020. Det er alle landets tiendeklasseelever som deltar i undersøkelsen.

Formålet med elevundersøkelsen er at elevene skal ha mulighet til å si hva de mener om læring og trivsel på skolen. Resultatene fra undersøkelsen blir lagret og  brukes av skolen, skoleeier og den statlige utdanningsadministrasjonen for å analysere og utvikle elevenes skole- og læringsmiljø.

Resultatene kan ikke knyttes direkte til den enkelte elev, kun på gruppenivå. Du kan lese mer om elevundersøkelsen her.


Fra oktober av innføres en ny ordning når foreldre skal søke elevene fri fra skolen. Søknaden gjøres elektronisk. De gamle papir-skjemaene skal ikke lenger brukes.

Tine meierier melder fra om problemer med melkeleveransen i uke 43. Dette fører til at skolen ikke får levert rett antall melk i henhold til bestilling.

For å begrense eksponering på tvers av kohorter endrer vi ringetidene slik at friminuttene blir 15 minutter. Dette endrer ikke på oppstarts eller sluttid for elevene.

De nye friminuttene blir: 10.00-10.15, 11.00-11.30 og 13.00-13.15.

Storefri blir da 15 min spising og 15 min ute.

 


Regjeringen har laget en egen nettside med informasjon til foreldre om barn og koronavirus. På nettsiden finner du "alt" du trenger å vite som forelder til elever i ungdomsskolen.

Foresatte kan selv sjekke og eventuelt korrigere epost og mobil selv.  

Bestilling av skolemelk gjøres via Tine. Dere kan velge mellom lettmelk, ekstra lettmelk, laktosefri lettmelk eller havremelk. Når du har foretatt bestillingen får du opp første dag ditt / deres barn får melk på skolen.

Bestill melk her


I løpet av oktober går barnehage, ressurssenteret for styrket barnehagetilbud, skole og PPT over til å bruke et digitalt arkivsystem.

Hva betyr det?

Det betyr at all ny dokumentasjon om barn i barnehagen og elever i skolen blir produsert og lagret elektronisk i et nytt system som heter Public oppvekst. Informasjonen lagres i digitale barnemapper og elevmapper. Kommunikasjonen med foreldre vil gå via digital post.

Hvorfor går kommunen over til digitalt arkiv?

Fordi det er sikrere og mer effektivt. Et felles digitalt system for registrering, produksjon og oppbevaring av dokumentasjon om barnehagebarn/elever vil føre til bedre samhandling internt i kommunen. Det er mer effektivt også fordi det blir lettere for ansatte å finne informasjon og dokumentasjon, samt at det sikrer like rutiner.

Hvor sikkert er det nye systemet?

Sikkerhet og personvern er ivaretatt fordi Public oppvekst er lagt på sikker sone i Stavanger kommune. Det er derfor sikrere enn å oppbevare dokumenter i fysiske arkivskap. Det er dobbel pålogging for at systemet skal være så sikkert som mulig.

Hva er det som blir arkivert?

Alt som er arkivverdig og som må dokumenteres. For eksempel vedtak om barnehageplass, søknader og svar på permisjoner i skole, referat fra samarbeidsmøter mellom foreldre og skole, vedtak om spesialpedagogisk hjelp /spesialundervisning og resultater fra kartlegginger. Det er kun informasjon om barnet/eleven som lagres i mappene.

Hvem har tilgang?

I barnehage har styrer og pedagogisk leder tilgang til mappen. I skole har elevens kontaktlærer og faglærer tilgang. Skolens ledelse har også tilgang til alle elevmapper på skolen. Mappen følger barnet så lenge han eller hun går i barnehagen. Når barnet begynner i skolen opprettes en ny mappe. Så lenge barnet er under 18 år har foreldrene rett til innsyn i mappen.

Hva skal jeg som forelder gjøre i forbindelse med at kommunen går over til Public oppvekst?

Hvis du ikke har en digital postkasse er det lurt å opprette en nå. Kommunikasjon vedrørende arkivposter fra barnehagen eller skolen vil gå via digital postkasse. Ukeplaner og månedsplaner leveres som før men all kommunikasjon om enkeltbarnet vil gå digitalt. Foreldre som ikke har opprettet digital postkasse (f.eks. digipost, e-boks) vil få informasjonen i vanlig brev etter 48 timer. Ingen informasjon med personopplysninger vil blir sendt via epost.