Tilbake til Forside
Spesialpedagogavdelingen, Fagkonsulentene for syn og hørsel og Rådgivningskontor for hørselshemmede: Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 85 98 Send oss e-post
Synspedagogene: Rennesøygata 12, 2. etg. 4068 Stavanger
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Fagleder
Spesialavdeling film
Se film her!
Logopedisk opplæring og veiledning

HVA GJØR EN LOGOPED?

Logopedisk opplæring og veiledning er spesialpedagogisk arbeid innen følgende områder:

Afasi

kan skyldes hjerneslag eller hjernesvulst og andre skader i hjernen. Kommunikasjonsproblemer = afasi. Afasi kan gi vansker med å snakke, skrive, lese og forstå.

Dysartri

kan oppstå ved hjerneslag og som følge av diagnoser som for eksempel Parkinson og MS.

Dysartri er en talevanske som gir problemer med uttalen på grunn av ansiktslammelser og andre lammelser eller koordineringssvikt i talemuskulaturen.

Dysfagi

kan oppstå ved hjerneslag og som følge av for eksempel ALS eller andre nevrologiske sykdommer.

Dysfagi er en svelgevanske som i større eller mindre grad gir problemer med å spise og drikke.

Stemmevansker

kan oppstå ved feil belastning og skader på stemmeleppene. Men det kan også være følge av nevrologiske sykdommer eller kreft.

Stamming / taleflytvansker

er en medfødt disposisjon som oftest dukker opp i barneårene. Det kan ofte medføre kroppslige og/eller følelsesmessige reaksjoner.