Elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Kapittel 9A i opplæringsloven

Alle
elever har rett til et trygt og godt
skolemiljø som fremmer, helse, trivsel og læring. Det
er elevens subjektive oppfatning som
avgjør om skolemiljøet er trygt og godt.
Skolen
skal ha nulltoleranse mot krenkelser
som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
Skolen skal ta alle meldinger fra elever, foresatte og ansatte på alvor. Skolen
plikter å handle raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt
på skolen.
Skolens
aktivitetsplikt er delt i fem
handlingsplikter: Alle som arbeider i skolen skal følge med, gripe inn og varsle
skoleledelsen hvis de får kjennskap til at en elev ikke har et godt og trygt
skolemiljø. Skolen har plikt til å undersøke saken, enten den kommer fra en elev, en foresatt eller
fra skolens egne ansatte. Skolen har plikt til å sette inn egnede tiltak så
raskt som mulig og senest innen fem dager
slik at eleven får et godt og trygt skolemiljø.
Skolen
skal dokumentere gjennom en skriftlig
plan hva saken dreier seg om, hvem er involvert, hvilke tiltak skolen vil
sette i verk, når tiltakene skal gjennomføres, hvem som er ansvarlig for gjennomføringen
av tiltakene og når tiltakene skal evalueres.
·
Dersom
en elev eller foresatt mener at skolen ikke
oppfyller aktivitetsplikten, og dette er tatt opp med skolen, har de rett
til å få saken prøvd hos Fylkesmannen.
Fylkesmannen vurderer om skolen har oppfylt aktivitetsplikten eller ikke.
Skoler som ikke har oppfylt aktivitetsplikten, kan få pålegg om hva skolen må
gjøre for at eleven skal få et trygt og godt skolemiljø.
På Utdanningsdirektoratets sider kan du lese mer om retten til et godt skolemiljø.
I vedleggene til høyre kan får du opplysninger hva elevene kan gjøre dersom skolemiljøet ikke er godt, hvilke rutiner skolen har når det er brudd på kap. 9A og hvordan en aktivitetsplan kan se ut.