Alle foreldre ønsker en positiv utvikling for barna sine. Foreldre er viktig for barns læring, og barn som får hjelp og støtte hjemme har større muligheter for å gjøre det bra på skolen. Det er viktig at det tidlig etableres et godt samarbeidsklima mellom hjem og skole, slik at hjem og skole i felles forståelse kan komme fram til løsninger som er til det beste for barna.
En forutsetning for godt samarbeid er god kommunikasjon. I samarbeidet vil gjensidig kommunikasjon om elevenes faglige og sosiale utvikling og deres trivsel stå sentralt. Det er viktig at eleven får vite at hjem og skole står i nær kontakt, og at målet for samarbeidet er barnas trivsel, trygghet og læring. Det er viktig at eleven får vite at hjem og skole står i nær kontakt, og at målet for samarbeidet er barnas trivsel, trygghet og læring.
Samarbeidet mellom hjem og skole er sentralt både i forhold til å skape gode læringsvilkår for den enkelte og et godt læringsmiljø i gruppen og på skolen.
- Det kan samarbeides om:
- Den enkelte elev
- Det fysiske skolemiljøet § 9a-2
- Det psykiske skolemiljøet § 9a-3
- Fagplaner, innhold og arbeidsmåter
- Tilpasset opplæring
- Spesialundervisning
- Innholdet i foreldremøtene
- Kartlegginger og brukerundersøkelser
- Samarbeidet kan foregå på tre nivåer:
- Elevnivå
- Klasse/gruppenivå
- Skolenivå
- Samarbeidet kan foregå i ulike fora:
- Møte/telefonmøte/mail mellom foresatt og kontaktlærer/avdelingsleder/rektor
- Foreldremøter
- Utviklingssamtaler
- Utvalg og styre i skolen:
- Skolemiljøutvalget
- FAU
- Driftsstyret