Trinn 1
Trinn 6
Trinn 7
SFO: Killinglandveien 24 4312 SAndnes Telefon: 95 45 35 73
Hovedadresse Killinglandveien 24 4312 Sandnes Telefon: 51336160 - 99015819 Send oss e-post
Postadresse: Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Therese Melbo Torgersen - rektor
Innlogging for ansatte
minadmin.no
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Gå til Google Classroom
Søknad om fri / permisjon

Søknad om permisjon fra undervisning, Malmheim skole

Malmheim skole anbefaler å vise måtehold når det gjelder å ta barn ut av skolen.
Skoleåret har 190 dager, og skolens planer inneholder et omfattende lærestoff.

Skolen er klar over at det kan være gode grunner for at foreldre ser seg nødt til å søke barna fri fra skolen. I så fall gjelder følgende:

*  Søknad om permisjon innenfor tre skoledager rettes til kontaktlærer.
   Søker i Transponder, eller en fyller ut søknadsskjema som du finner i høyre margmeny.
* Søknad om permisjon for mer enn tre skoledager rettes til rektor på eget søknadsskjema som du finner i høyre margmeny.

Alle har rett til å søke permisjon fra skolen.
I opplæringsloven heter det at: «Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker». Når permisjonen innvilges, fraskriver eleven seg retten til opplæring i den perioden.

Du kan ikke søke permisjon i mer enn to uker.
Opplæringsloven sier at du maksimalt kan ha permisjon i to uker – ti skoledager. Dette er en ufravikelig grense.

Rektor avgjør om permisjon er forsvarlig.
Rektor avgjør om det er forsvarlig i forhold til opplæringen å innvilge permisjonen.
Dette blir tatt med i vurderingen:

* Blir det gitt opplæring i permisjonstiden? I tilfelle hva slags?
* Har eleven hatt permisjon tidligere?
* Elevens faglige nivå.
* Hvilke opplevelser eleven vil få i permisjonstiden og hvilket utbytte eleven kan få av dette.

Det er ikke et krav at elever skal få opplæring i permisjonstiden, men det kan bli lettere å forsvare å gi permisjon.
Du må søke senest én måned før permisjonen skal starte.
Når foresatte har felles foreldreansvar, men ikke bor sammen, kan den av foreldrene som barnet bor fast hos søke om permisjon. En slik søknad krever ikke enighet mellom foreldre. Dersom barnet har delt bosted, må avgjørelsen om å søke permisjon tas i fellesskap. Se tolkningsuttalelse fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.