Historie - Bringsvær

Bringsvær ligger idyllisk til på Hægeland i Vennesla kommune, 37 km nord for Kristiansand. Navnet kommer av bring eller brink, som betyr fjellside eller bratt skråning, noe som stemmer godt med terrenget rundt. Bringsvær ligger på 400 m.o.h og har utsikt over Røynelandsvannet, som er et stort fiskevann. Leirskolens område omfatter 1700 mål med skog, hei og innmark.

Sikre kilder forteller om gårdsdrift tilbake til 1600-tallet. Stedet representerer en typisk heigård med næringsgrunnlag i skog og jordbruk.

Lenge før Setesdalsbanen gikk mellom Kristiansand og Byglandsfjord, og lenge før det ble bygget bilvei til Bringsvær, gikk den tusen år gamle "Fjellmannsvegen" over Bringsværtunet. Gamle sagn og fortellinger knyttes til denne veien. I dag brukes den av leirskolen og og av friluftsfolk som tursti og skitrasé.

Kristiansand kommune har drevet leirsted og feriekoloni i kombinasjon med gårdsdrift på Bringsvær siden 1927. Gårdsdriften opphørte i 1957.

Leirskolen er fortsatt i drift, og fylles opp av elever som kommer på leirskole og av privatpersoner, bedrifter, foreninger og lag som kan leie stedet i helger og ferier.