Praktisk informasjon til lærere

Bringsvær leirskole har påtatt seg ansvaret for videre drift av Randøya leirsted etter at tidligere leder og ildsjel Geirulf Stoveland ble pensjonist. Han hjelper oss fortsatt med praktiske gjøremål på leirstedet.
Vi håper det er mange som fortsatt er interessert i å bruke Randøya leirsted, og vi ønsker alle velkommen! Er det spørsmål angående leirstedet eller booking, er det bare å ta kontakt med Thor Sangesland på telefon (97 16 43 98) eller på mail (thor.sangesland@kristiansand.kommune.no)

Under finner du de nødvendige vedleggene med informasjon:

• Oversiktskart
  • Romoversikt Randøya
  • Instruks om fjellanlegget
  • Instruks om livbåtene
  • Renholdsbeskrivelse sanitæranlegg
  • Sjekkliste før avreise spisebrakke

Kontaktperson fra skolen - Randøyakontakten

Skoler som er interessert i å bruke stedet utnevner en egen «Randøyakontakt» som har et ekstra ansvar for å kjenne til leirstedet. Det arrangeres opplæringstur i april/mai hvert år der vi gjennomgår bruk av livbåter, undervisningsutstyr, bygg og rutiner for stedet.

Det er lagt opp til at brukere henter nøkkel i nøkkelboksen, gjennomfører oppholdet, og forlater det i samme stand som da det ble overtatt.
Randøyakontakten (eller en annen medfølgende voksen) må ha båtførerprøve for å kunne kjøre livbåten

Kostnader for skolene

Leirstedet vedlikeholdes og drives stort sett ved hjelp av dugnad fra enkeltpersoner, organisasjoner og brukere som disponerer stedet i helger og ferier.
For å dekke faktiske utgifter så koster det kr.210.- pr. elev/døgn inkludert båt transport fra 2024.

Lærere og ledere er gratis.

Under finner du eksempel på leiekontrakten som må gjøres ferdig når avtalen inngås. Her ligger det også en del informasjon om praktiske gjøremål.

Adkomst for skolene

Oppvekst har båtplass i havna til Kristiansand båtsenter, Kystveien 310.

Der ligger 2 livbåter med plass til 30 elever i hver, samt 1 mindre båt med 9.9 hk.

Ansvarlige lærere/voksne henter nødvendig antall båter i båthavn og kjører ca. 5 min. til Kongshavn brygge der elever går om bord.
Transporten til Leirstedet går gjennom den flotte Skippergada og tar ca. 15 minutter. Det kan fraktes 15 elever + besetning pr tur.

Elever MÅ ha med egen flytevest
Skolene har med eget 1.hjelpsutstyr.

Bygg/overnatting
Spisebrakke 22: Plass til 80 personer og moderne storkjøkken. Også ekstra stue med småbord samt et piano.

Bygg 25: Sovebrakke med 9 rom, 38 senger. (6 rom med 4 senger, 2 med 6 senger og et med 2 senger). Eget tørkerom.

Bygg 13: Sovebrakke med 6 rom, 22 senger. (5 rom med 4 senger og et rom med 2 senger). Eget tørkerom, kjøkken med servise og stue/oppholdsrom.

Bygg 31: 6 senger, 2 soverom med 4 og 2 senger samt sovesofa i stua. Eget bad. NB! Bygg 31 brukes kun etter avtale

Sanitæranlegg: Nytt og moderne dusj og toalettanlegg, åpnet sommeren 2019.

Undervisningsutstyr til utlån

9 kanoer (3 seter)
5 kajakker
3 robåter
Noe annet utstyr som vannkikkerter, bestemmelsesduker, plastkar, kasteriver og hover er det også, men skolene bør ha med dette selv da utstyr forsvinner/blir ødelagt.

I tillegg er det en del garn, teiner og rigler. (Kan også være lurt å ha eget med seg).

NB!
Elever MÅ ha med egen flytevest
Skolene har med eget 1.hjelpsutstyr.