Dysleksi

Elever med dysleksi har en fonologisk svikt. Fonologi betyr hvordan lydene fungerer i språk. Derfor er det viktig at de får god opplæring i å skille mellom bokstaver og bokstavlyder. De må lære seg alle lydene i språket og hvordan lydene skrives. De må lære seg å trekke sammen lyder, de må automatisere lydbildene og så må de lære grunnleggende stave- og rettskrivingsstrategier. I tillegg er det viktig at de utvikler et stort vokabular.

Elever med dysleksi trenger struktur og tydelige beskjeder, i tillegg til at de må få lov til å kompensere for lese- og skrivevanskene sine med datahjelpemidler som for eksempel Lingdys eller IntoWords/CD-ord, og talesyntese. De må også få forlenget tid på prøver og eksamen. Viktig: De med dysleksi kan for eksempel også få forlenget tid i matematikk. (Kilde: Dysleksi Norge)

For å få lisens på Lingdys må det foreligge en dysleksidiagnose. Prosedyren for dette er at det gjennomføres en omfattende test av eleven på skolen (logos). Resultatene gås gjennom i samarbeid med PP-tjenesten. Dersom det er enighet om at elevene har dysleksi, vil en diagnose bli stilt. Skolen bestiller så lisens på Lingdys som installeres på elevens pc/chromebook.

Lingdys
Kort introduksjonsvideo (Youtube)

IntoWords
Åpen for alle elever (trenger ikke å ha dysleksi)