Meny
Velg seksjon Forside
Besøksadresse Ordfører Tveteraas gate 11 4020 Stavanger Telefon: 51912500 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Redaktør: Rektor Stian Rege
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<mars 2023><<
mars 2023
mtotfls
27280102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
03040506070809
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Udir - Null mobbing
Null mobbing
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Veileder for alvorlig skolefravær
Veileder for alvorlig skolefra
Frist for søknad til vgs
01.03.2023 kl 23:59
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Elevens arbeidsmiljø

Kapittel 9A - Elevens "arbeidsmiljølov"

   "Alle elevar i grunnskolen og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjer helse, trivsel og læring"

Opplæringsloven § 9a-1 er elevenes arbeidsmiljølov. Kapittel 9a sikrer elevene rett til et godt fysisk og psykososialt miljø. 

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet informasjon om Kapittel 9A:

  • Til deg som er foreldre, les mer HER.
  • Til deg som er elev, les mer HER

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet en veileder til kapittel 9a. Veilederen kan lastes ned fra regjeringen sine sider HER.

Skolemiljøet har stor betydning for elevenes læringsresultater og trivsel. Jåtten skole arbeider derfor aktivt med å bedre elevenes fysiske arbeidsmiljø og for å sikre godt psykososialt miljø. Skolens mobbeforebyggende tiltaksplan - ZERO planen gir klare føringer for hvordan skolen skal jobbe med det psykososiale miljøet. Se under menyen Skolens planer.

Skolens psykososiale miljø handler om hvordan ansatte og elever oppfører seg mot hverandre. Ingen skal oppleve å bli sjikanert med krenkende ord eller handlinger.

I §9a har elevene fått en lovfestet rett til et godt fysisk og psykososial skolemiljø.   

Bestemmelsen understreker at det avgjørende i loven er hvilken virkning skolemiljøet har på elevene, og ikke hvorvidt de enkelte sidene ved miljøet tilfredsstiller målbare verdier.

Skolemiljøet skal fremme helse, trivsel og læring. Dette innebærer at bestemmelsen ikke bare handler om å hindre plager og dårlig læring, men også om at skolemiljøet skal bidra positivt til elevens helse, trivsel og læring.

Det er også viktig å merke seg at det ikke bare er helsen som skolemiljøet skal fremme, men også trivselen og læringen. Dersom forhold i skolemiljøet skaper mistrivsel eller forringer læringen, er ikke dette i samsvar med loven.

  • Et skolemiljø som fremmer helse: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, og som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse
  • Et skolemiljø som fremmer trivsel: Et skolemiljø hvor alle elever kan trives og som bidrar til at skolen oppleves som et meningsfullt sted å være
  • Et skolemiljø som fremmer læring: Et skolemiljø som gir elevene gode læringsbetingelser.