Lassa skole arbeider utfra den vedtatte Kvalitetsplanen for Stavanger "God, Bedre, Best" 2016 -2020, som du finner link til under "Skolens planer."
De tre fokusområdene planen inneholder er:
- Medborgerkompetanse og sosialt medansvar (se skolens egen plan for sosial kompetanse - under "Skolens planer")
- Lese og skrivekompetanse (se skolens egen Leseopplæringsplan- under "Skolens planer")
- Matematisk kompetanse
- Vurdering for læring ( selvvalgt satsningsområde)
Det selvvalgte satsningsområdet er et resultat av Ståstedsanalysen gjennomført i 2015. Her kom det frem at vi på skolen ønsket å jobbe med å få en felles vurderingskultur på Lassa skole.Det foregår masse god vurdering for læring på skolen, men vi ønsker en felles plattform for hvordan vi skal gjennomføre vurdering hos oss. Derfor har vi meldt oss på et toårig felles kompetansehevingskurs i regi av Udir og Høyskolen i Lillehammer.
Kurset heter «SkoleVFL2.0.» og det er et MOCC basert kurs. Det betyr at det er et nettbasert kurs som hele personalet tar sammen. Vi mener
dette vil være en viktig bidragsyter til en kollektiv kompetanseheving innen
vurdering, men som også vil omfatte de tre satsningsområdene i «God,bedre,best»
Kurset involverer alle sider av skolen som organisasjon. Alt fra hva
som må til få for å få til kollektiv utvikling, til planarbeid, læreplanarbeid, målorientering,
elevinvolvering, feedback og selvfølgelig masse refleksjon. Målet vårt er
selvsagt å få en kollektiv vurderingskultur som fremmer eleveneslæringsutbytte
og heve vår kollektive kompetanse. Lassa skole vil bruke to år på dette kurset og skoleledelsen er
kursledere, men deltar selv også på kurset.