Prosedyre for oppfølging av nasjonale
prøver og lese/regne kartlegging på Lassa skole:
1. Alle trinn har oppfølgingsmøte
med sin inspektør/ rektor innen en uke etter at resultatene foreligger. Inspektør/
rektor er ansvarlig for å kalle inn til samtalen.
Samtalen
skal inneholde følgende spørsmålstillinger:
ELEVNIVÅ:
Speiler
resultatet det faglige nivået slik en oppfatter det?
Hva er det
eventuelt som avviker?
Varierer
resultatene mellom elevgrupper på samme skole?
Er det noen som
gjør det bedre/dårligere enn forventet? Hvorfor? Hvordan følge opp elevene?
Hva vil gjøres
for å løfte elever som ligger på laveste mestringsnivå?
SYSTEMNIVÅ:
Benytter vi
lærerkompetansen riktig?
Faglærer vs.klasselærer?
Er organiseringen
vi har valgt optimal i forhold til læring?
Hvilke
pedagogiske og organisatoriske råd vil trinnet gi kollegiet?
2.
Teamene, sammen med sin
inspektør/ rektor blir enige om hvilke tiltak/organisering/disponering av
ressursene / ulike verk/materiell en ønsker å prøve ut.
3. Tiltakene formuleres
skriftlig, det lages en fremdriftsplan med tidsfrister og ansvarsfordeling og
det avtales en dato for evaluering. Rektor/ inspektør holdes informert.
4. Foreldre informeres om
resultatene ved en forberedt samtale hvor også eventuelle tiltak legges frem.
5. Resten av personalet
informeres eller gjøres klar over at resultatene er lagt ut.
6. Resultater fra alle
obligatoriske kartlegginger og brukerundersøkelser skal legges fram for skolens
driftsstyre sammen med eventuelle forslag til
forbedringer/oppfølgende tiltak.
7. Tiltak følges opp i medarbeidersamtale med din
nærmeste leder.
Prosedyre
for oppfølging av foreldreundersøkelser og elevkartlegginger på Lassa skole
1.
Undersøkelsen presenteres for teamet.
Inspektør/ rektor har ansvaret for å kalle
inn til et møte innen en uke etter at prøveresultatene foreligger.
2.
Resultatene vurderes og ser om de samsvarer med de oppfatningene teamet har.
En skal vurdere både på skolenivå og
klasse/elevnivå.
Eventuelle tiltak vurderes.
Rektor/ inspektør holdes informert.
3.
Det lages en fremdriftsplan for arbeidet med frister og ansvarsfordeling.
4.
Resultatene legges ut på skolens hjemmeside og kommenteres.
Ansvar: Inspektør/ rektor.
5.
Resultatene presenteres for resten av personale enten på via hjemmesider eller
på et fellesmøte.
6.
Resultatene legges ut på Lassa skoles hjemmeside.
Ansvar: Inspektør/ rektor
7.
Elevundersøkelser og Trivselsundersøkelser tas først opp i Skolemiljøutvalget
før de presenteres i Driftstyret.
Alle kartlegginger og undersøkelser
presenteres i Driftstyret.