Opplæringsloven § 9a-1 er elevenes arbeidsmiljølov.
Kapittel 9a sikrer
elevene rett til et godt fysisk og
psykososialt miljø.
"Alle elevar i grunnskolen og vidaregåande skolar har rett til eit godt
fysisk og psykososialt miljø som fremjer helse, trivsel og læring"
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en brosjyre om §9A.
Brosjyren
kan lastes ned her.
Kunnskapsdepartementet har utarbeidet en veileder til
kapittel 9a. Veilederen kan lastes ned fra regjeringen
sine sider.
I §9a
har endelig elevene fått en lovfestet rett til et godt fysisk og psykososial
skolemiljø.
Bestemmelsen understreker at det avgjørende i loven er hvilken virkning
skolemiljøet har på elevene, og ikke hvorvidt de enkelte sidene ved miljøet
tilfredsstiller målbare verdier. Målinger og observasjoner av miljøet er likevel
viktige, fordi de kan si noe om hvilken virkning de forskjellige miljøfaktorene
kan ventes å ha på elevenes helse, trivsel og læring.
Skolemiljøet skal fremme helse, trivsel og læring. Dette innebærer
at bestemmelsen ikke bare handler om å hindre plager og dårlig læring, men også
om at skolemiljøet skal bidra positivt til elevens helse, trivsel og læring.
Det er også viktig å merke seg at det ikke bare er helsen som skolemiljøet
skal fremme, men også trivselen og læringen. Dersom forhold i skolemiljøet
skaper mistrivsel eller forringer læringen, er ikke dette i samsvar med
loven.
-
Et skolemiljø som fremmer helse: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader,
sykdommer eller helseplager av noe slag, og som positivt er med på å styrke
elevenes fysiske og psykiske helse
- Et skolemiljø som fremmer trivsel: Et skolemiljø hvor alle elever kan trives
og som bidrar til at skolen oppleves som et meningsfullt sted å være
-
Et skolemiljø som fremmer læring: Et skolemiljø som gir elevene gode
læringsbetingelser.
-
På Stavanger kommune sine nettsider er det mer informasjon om elevene sitt skolemiljø.