Opplæringsloven kapittel 9A er endret. Nye regler om elevenes skolemiljø er innført fra 1.august 2017.
Alle elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø heter det i den nye loven. For å sikre denne retten har skolene fått en utvidet aktivitetsplikt.
På årets foreldremøter orienterte vi om endringene i loven og hva dette betyr for hvordan skolen jobber.
Vi presenterte også skolens nye plan for arbeid med elevenes psykososiale miljø. Både presentasjonen fra foreldremøte og planen, som skal godkjennes i driftstyret vil bli lagt ut på hjemmesiden i løpet av nærmeste fremtid.
Opplæringsloven kapittel 9A er endret. Nye regler om elevenes skolemiljø er innført fra 1.august 2017.
Alle elevene har rett til et trygt og godt skolemiljø heter det i den nye loven. For å sikre denne retten har skolene fått en utvidet aktivitetsplikt.
På årets foreldremøter orienterte vi om endringene i loven og hva dette betyr for hvordan skolen jobber.
Vi presenterte også skolens nye plan for arbeid med elevenes psykososiale miljø. Både presentasjonen fra foreldremøte og planen vil bli lagt ut på hjemmesiden i løpet av nærmeste fremtid.
Det er elevenes egen opplevelse av hvordan de har det på skolen, som er avgjørende.
Skolen skal sørge for at elevene har det trygt og godt på skolen. Alle som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra på skolen.
Hvis en voksen på skolen vet om – eller tror – at en elev blir mobbet, plaget, eller på andre måter ikke har det bra, skal hun eller han alltid gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig si ifra til rektor undersøke det som har skjedd
Rektor har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak for at eleven igjen får det trygt og godt på skolen igjen.Dette kalles for skolens aktivitetsplikt.
Se også "Null mobbing" i høyre kolonne på framsiden eller på nullmobbing.