Innføringsklassen
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Demokrati i praksis

På 4. trinn jobber vi med temaet "demokrati i praksis". Elevene har laget politiske partier og presentert viktige saker som de vil jobbe for. De var flinke til å samarbeide i grupper og ble enige om at miljøet er en kjempeviktig sak for framtidens politiker. Blant annet ville de gjerne hjelpe fattige barn, redde dyr og regnskogen, mens andre synes det er kjedelig med lekser og matpakker og vil jobbe for å få varm lunsj på skolen.

Demokrati og medvirkning er en overordnet del i fagfornyelsen som vi aktivt jobber med på grunnskolen. Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.

Denne ukeoppgaven gjør vi i forbindelse med kompetansemål i samfunnsfag. Vi skal reflektere over hvem som har makt, og hva et demokrati er, og utvikle forslag til hvordan en kan være med på å påvirke avgjerder. I tillegg øver elevene på å argumentere, legge frem sine synspunkter og på å bli enige.

Vi har snakket mye om hvem som styrer landet og om demokrati versus diktatur. Elevene har vært veldig engasjerte og vi gleder oss til å få høre mer om hvordan de mener politikerne skal jobbe med viktige saker som klima, innvandring og økonomi. Godt jobba alle på 4. trinn!