Innføringsklassen
Foreldrehverdag, nettsted for foreldre
Foreldrehverdag, nettsted .
Lysfester

Julen nærmer seg med store skritt og vi gleder oss veldig! I KRLE timene har vi på 4. trinn lært at alle religioner har sine fester og festivaler: Jøder har sin lysfest hanukka. Muslimer, hinduer og buddhister har egne storslåtte festivaler for å feire lyset. De kristne feirer jul for å hedre minnet om Jesus fødsel i Betlehem, verdens lys. De tre store monoteistiske lysfesterne (jul, hannuka og id) faller ikke ofte på samme tid - siste gangen ramadan og id var i desember (som julen og hannuka) var i 1993. Vi markerer dokk alle tre lysfesterne her på trinnet gjennom dramatisering.

Dramatisk lek og skuespill er en veldig kjekk pedagogisk verktøy som elevene liker godt. Man kan bruke kroppspråket og omgivelsen til å formidle meninger. Elevene har skrivet manus til skuespill om tre historier før å lære om lysfester. Siden framførte de teaterstykker i klassen. Gjennom lek og øvelser har historiene blitt kjent for dem, og de kunne dele det de har lært med de andre i klassen.

I følge læreplanen i det nye KRLE-faget skal elevene kunne sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv. Kristendom, Jødedom og Islam er blitt til i det samme geografiske området i Midt-Østen, og har derfor mange fellestrekk. Abraham er felles stamfar, og derfor kalles disse religionene samlet for de abrahamittiske religionene. Foruten troen på én gud, er det mange felles profeter, blant dem er Moses og Jesus. Vi undersøker derfor fellestrek mellom de tre store abrahamittiske religionene slik at vi utvikler mer forståelse og toleranse for hverandre.

Som forberedelse leste vi "Fest og feiring" bøkene (på Skolen Cappelen Damm), der i tillegg hører man om hinduenes lysfest divali og buddhistenes lysfest vesak. Og vi har snakket om en festival i Haifa som heter Holiday of holidays, der kristne, jøder og muslimer feirer hverandres høytider med felles lysfest. Elevene på trinnet er kjempeflinke til å finne likheter mellom religionene og de viser stor forståelse av at vi mennesker tenker forskjellig. Vi øver på at vise respekt for hverandres tro, følelser og tanker.

God Jul til alle som feirer det!