Postboks 583 4302 Sandnes
min
sec
Rødt nivå på Porsholen skole

Godt nytt år alle foresatte på Porsholen skole.

I går kom det beskjed om at alle grunnskoler i Sandnes kommune er på rødt nivå fra mandag 4.januar.

Regjeringen har innført nye nasjonale smitteverntiltak. Alle ungdomsskoler er på rødt nivå.

På grunn av stort smittetrykk i regionen har kommuneoverlegen bestemt at også alle barneskoler i Sandnes skal drives på rødt nivå. Dette gjelder i første omgang til 18.januar.

Alle skolene har sin egen beredskapsplan for drift på rødt nivå. Klikk på Les mer for å komme til oversikt over Porsholen skole sin beredskapsplan.

Vi har brukt dagen i dag til å organisere skolehverdagen på Porsholen de neste to ukene. Under finner dere hovedpunktene i beredskapsplanen. Lurer du på noe? Ta kontakt med skolen.

• ulike tidspunkt for friminutt på småskolen og mellomtrinnet
  • store trinn må deles i 3 kohorter (2. til 6. trinn)
  • ekstra rom tas i bruk
  • mer uteskole
  • lærere må følge sin kohort også i friminuttene
  • lengden på skoledagen endres
  • det legges vekt på de grunnleggende fag - norsk -matte - engelsk
  • spesialfag kan utgå hvis lærersamensetningen tilsier det
  • Kohortene videreføres på SFO

I denne perioden vil morgen-SFO foregå ute.

Elever fra 1. - 4. trinn har skoledag fra 08.15 - 12.30 alle dager.

Elever fra 5. - 7. trinn har skoledag fra 08.15/08.30 - 13.00/13.15 alle dager.

Vi har tatt i bruk alle mulige ekstra rom på skolen til nye kohorter og fordelt lærerne på disse. Vi ser at det ikke skal så mye fravær blant de ansatte til, før noen kohorter/trinn må ha hjemmeskole. I forhold til hjemmeskole kommer fungerende kommunaldirektør Hege Egaas Røen med følgende presisering:

På rødt nivå er utgangspunktet at elever skal møte på skolen. Når skoler på grunn av lokale forhold likevel ikke klarer å gi tilbud til alle elevene sine ved fysisk oppmøte, men gir et hjemmeundervisningstilbud, må det likevel sikres at sårbare elever og elever som har foresatte i viktige eller kritiske samfunnsfunksjoner tilbys et opplegg på skolen.

Du får detaljert informasjon om ditt barns skolehverdag de neste dagene av kohortlæreren/kontaktlæreren til barnet ditt på Transponder.

Det er veldig viktig at alle foresatte følger med på Transponder meldingsbok. Har du problemer med å bruke Transponder må du ta kontakt med skolen snarest. Vi hjelper deg.

Agnes, rektor