Postboks 583 4302 Sandnes
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Om respekt

Hva er respekt?

Det er en god del år siden Porsholen skole ble en respektskole. Respekt blir ofte nevnt både på hjemmesiden, arbeidsplanen, foreldremøter og på storsamlingene til elevene. Mange av våre nye foreldre vet kanskje ikke hva respektprogrammet er. Her kommer en liten forklaring.

Respekt er et skoleutviklingsprogram som har som mål å fremme læringsmiljøet ved økt positiv adferd hos elevene og redusert negativ adferd. Respekt bruker forskningsbasert kunnskap og har hovedfokus på mobbing, konsentrasjon og disiplin.

Mye positiv har kommet ut av vår deltagelse i respektprogrammet, noe som er grunnet til at vi jobber aktivt og fremdeles kaller oss en respektskole, den dag i dag.Det sier seg kanskje selv at det er respekt som danner grunnlaget for hele programmet. De voksne som arbeider på Porsholen skole er opptatt av å møte elevene med respekt i ulike situasjoner. Videre er det vår oppgave som voksne å lære elevene hvordan møte andre med respekt.

Skolen har arbeidet med respekt på ulike måter i årene som har gått. Det mest tydelig vi gjør nå er å arbeide med nye respektmål på skolen hver måned. Disse målene blir det arbeidet aktivt med, både av voksne og elever. Målene blir hengt opp i alle klasserom, skrevet på arbeidsplanen og snakket om på hvert trinn. De ulike målene understreker elementer som bidrar til at elevene trives på skolen. Målene skal være med på å skape et godt sosialt- og læringsmiljø på skolen. Målene strekker seg fra hva vil det si å være en god venn, til å øve på å gi klassen arbeidsro.