Meny
GÅ TIL KLASSE, FAU mm Forside
Klasse 1 høst 24
Klasse 2 høst 24
Klasse 3 høst 24
Klasse 4 høst 24
Klasse 5 høst 24
Klasse 6 høst 24
Klasse 7 høst 24
Klasse 8 høst 24
Klasse 9 høst 24
Klasse 10 høst 24
Klasse som gikk ut vår 24
Kongsveien 28 9350 Sjøvegan
Telefon: 77172175 Send oss e-post
Redaktør: Dagfinn Antonsen
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2025><<
juni 2025
mtotfls
26272829303101
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30010203040506
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Referat fra FAU-møte 4.6.25

Her er referatet fra siste FAU-møte. Referatet legges også i dokumentarkivet.
Referat FAU-møte 05.06.25
Til stede: Dagfinn, Kenneth (vara for Anniken), Snorre, Eirik, Linn, Cathrine, Hans Jørgen, Ingvild, Lena (vara for Nina), Veslemøy (rep. både 8.og 10.klasse), ingen rep. fra 5.klasse og 3B.

Sak 7/25
Gjennomgang av referat fra forrige møte.
Kommentarer:
Bemanning: Lyst ut 7 stillinger – alle er besatt
Helsesøsterkontor på skolen er ferdig og innflyttet.
Salangen kommune må nå ned 20 millioner i driftsbudsjettet innen 2028.
Fortsatt tilbakemeldinger om at det er kaldt i bassenget. Temperaturen måles daglig og ligger stabilt på 29 grader. Det er mulig å justere denne temperaturen. Rektor tar det opp med svømmelærerne.

Sak 8/25
Evaluering av 17.mai arrangement
De fleste har fått mest positive tilbakemeldinger!
- lurt at toget startet ved kirken
- pent tog
- langt tog
- elevene gikk fint i toget
- russen oppførte seg eksemplarisk
- positivt å gå nedover – særlig for korpset og de med vogn.
Siden FAU hadde oppfordret til det, brukte småtrinnet tid på skolen til å øve på å gå i tog, de hadde faste plasser som stod beskrevet bak på klasseplakaten – dette fungerte veldig bra!
Ting som kunne vært bedre:
-ble mye venting for de minste oppe ved kirken
- mye trykk inne i hallen når alle kom dit samtidig
- for få stoler/ bord. Forslag: at det settes klar flere stabler med stoler, som kan benyttes ved behov.
- tok lang tid før talene startet, burde starte til den tiden som er annonsert.
- problemer med parkering.
Det ble oppfordret til å parkere i sentrum og U4 på forhånd. Det er også mulig å parkere ved skolen, kulturhuset og det var masse ledige plasser ved Byggtorget.
- mange reagerte på at flere voksne sto og pratet sammen under talene.
FAU oppfordrer foreldre og andre voksne til å være gode forbilder for barna og være stille under talene.
- spørsmål om det går an å kutte ned på antall taler. Det er flott med ungdommene som taler, men det stilles spørsmål om det må holdes tale for den nedskutte flygeren hvert eneste år.

Forslag til heving av beløp fra kr.10000 (samme sats som for 15 år siden)
 – sende forespørsel/ forslag fra FAU til Kulturkontoret.

Avklare hvem som har ansvar for skade på utstyr under arrangementet/ som blir flyttet
Det kan ikke være sånn at klassekassa til elevene som jobber mange dugnadstimer før og under 17.mai skal måtte dekke eventuelle utgifter dersom inventar/ utstyr blir ødelagt.
Forslag at kommunen skaffer noen kjøleskap som står fast i hallen, så man slipper å flytte på kjøleskap til arrangementet. Kan f.eks stå på lageret i hallen når de ikke er i bruk.
Avklare hva slags utstyr det er snakk om, hvilke skader og i hvilke situasjoner det skjer – må i så fall lages en oversikt over dette fra kommunen.
Kommunen må eventuelt ta ansvar for å flytte på ting som kan bli ødelagt, sånn at dugnadsgjengen ikke er ansvarlig for dette.
FAU mener at 17.mai er et arrangement for hele kommunen, der kommunen står for arrangementet mens dugnadsgjengen gjør mesteparten av jobben, men ikke kan stå som ansvarlig dersom et skjer noe som medfører kostnader.
Lage en skriftlig avtale mellom dugnadsgjeng og kommunen?
FAU gir tilbakemelding til kommunen v/ Kulturkontoret.

Avklare hvem som vant pizza for best oppmøte i 17.mai-toget.
1., 2. og 6.klasse hadde alle sammen fulltallig oppmøte i toget, dermed ble det trekking av premie. 6.klasse vant pizza på Mazhar.

Sak 9/25
Skjermbruk på skolen
Muligheten for å begrense skjermbruk, hodepine hos elever pga mye skjermbruk hele skoledagen, mer interaksjon mellom elever uten skjerm
Administrasjonen ønsker ikke og kan ikke detaljstyre hvordan den enkelte lærer bruker pc i undervisningen.
Vanskelig å ha full oversikt over hvor mye pc ’n blir brukt i timene på ungdomsskolen, siden de har flere forskjellige faglærere i løpet av dagen.
Når det gjelder mobilen er den vanskelig å styre på skolen – selv om Salangen skole er en mobilfri skole. Mobilskap har blitt ødelagt fordi elever lirker ut mobilene sine, det er blitt satt opp plexi-glass på skap som tilleggssikring og det brukes også mobil-bokser. Noen elever har med seg ekstra mobil på skolen, og legger en gammel mobil i skapet.
Foreldrene oppfordres til å snakke med elevene om dette hjemme.

Datasikkerhet for elever på Salangen skole
Episode på ungdomsskolen der noen elever har sett på pornografi på skole-pc og flere andre i klassen ufrivillig ble eksponert for innholdet. Pc-ene til klassen ble inndratt umiddelbart når dette ble oppdaget, det ble satt opp nye filter/ brannmurer og sikkerhetsrutiner ble gjennomgått.


Kan skolen bruke intra-nett?
Rektor informerer om at det blir umulig siden mye av undervisningsmateriellet ligger på nett.


PC skap for friminuttene?
Det blir mye slitasje på pc når den blir tatt ut og inn av pc skap + tar mye tid.
Utfordring primært på ungdomsskolen med bruk av pc i friminuttene.
Forslag: lærerne informerer elevene regelmessig/ daglig(?) om at det ikke er lov til å bruke pc i friminuttet, eventuelt at elevene må gå ut av klasserommet så det kan låses når pc’ene står fremme.
Er det mulig å tidsstyre internettet? Slå det av i friminuttene?
Inspeksjoner i klasserommene når det er friminutt på ungdomsskolen


Andre måter å hjelpe elevene til å sette grenser foran pc skjermen?
Foreldrene må gå foran som gode forbilder, snakke om bruk av skjerm hjemme regelmessig,
Innspill 1: Det finnes ikke noe sikker forskning på at det er fordeler for alle med læring på skjerm. Det finnes noen som har veldig god nytte av det som hjelpemiddel og som det vil være helt rett for og vanskelig uten. Det dukker opp konkret forskning som sier noe om skjerm og redusert utvikling i syn (og tilhørende hodepine), reduksjon i kreativitet, mindre fysisk aktivitet, evnen til å holde på oppmerksomhet og dårligere hukommelse. Lærerne må huske på at elevene har en hverdag utenfor skolen også, så all skjermtid kan ikke være brukt på skolen. Fra 6 til 12 år er anbefalingen 1-2 timer per dag.
Innspill 2: for stort fokus på nettbrett allerede i 1.klasse
Innspill 3: Mye skjerm/ NRK super mens de spiser i 3.klasse, spørsmål om det er nødvendig å se på skjerm når de spiser
Tilbakemelding/ info:
Lærerne velger selv hvordan de legger opp undervisningen. Dersom foreldre reagerer på mye skjermbruk, bør det tas opp direkte med lærer. Det kan også være et tema på foreldremøte, der foreldre kan stille spørsmål og komme med ønsker.
Nye kompetansemål sier at elevene skal ha digital kompetanse allerede fra 1.klasse.
Elevene har læringstid fram til kl.11.00 som kan brukes til å se på noe som er relevant for undervisning mens de starter å spise. Det er også høytlesning og mye prating i matpausen.
Rektor skal ta opp innspillene om skjermbruk i kollegiet, viktig diskusjon å ha blant lærerne hvordan de ønsker at skolens skjermbruk skal være.




Sak 10/25
Skolemiljø og språkbruk blant elevene
Mye dårlig språkbruk blant elevene, både når de prater seg imellom og også foran lærere. Blir sagt ting som er blottet for respekt – både for seg selv og de som blir omtalt.
Foreldrene og andre voksne er forbilder og må ta tak i utfordringene. Viktig at foreldre blir informert om hva som faktisk blir sagt av elevene, og snakker om dette hjemme – hva som er greit å si og hva som er uakseptabelt.
Viktig at foreldre setter seg inn i hva ungdommen holder på med og hvordan de snakker sammen. En del dataspill påvirker barna negativt i forhold til språkbruk.
Lærerne må gi beskjed om hva som faktisk blir sagt, og vi foreldre må tåle at lærerne er direkte og gir beskjed. Alle må bry seg når de hører noen si noe som ikke er greit.
Oppfordres til at foreldre snakker sammen, prøver å bli enige om noen kjøreregler.
Tips: felles facebook/messenger gruppe for trinnet som er lett tilgjengelig for å spørre andre foreldre om hva slags regler de har angående spill og aldersgrenser (når poden påstår at ALLE ANDRE får lov!)
Dette temaet skal tas opp i personalgruppa på skolen og bør være en fast post på alle foreldremøter.

Sak 11/25
Skolen besitter 13.000,- som var gått ut på dato. Pengene er sendt til Norges Bank for innveksling og overføring på elevkonto. Pengene er gitt av en tidligere klasse som hadde et overskudd/mindreforbruk etter en skoletur for mange år siden. Pengene er ment til bruk på elevutstyr.
Skolen sender forslag til hva pengene kan brukes til, FAU tar en endelig avgjørelse når forslaget foreligger.

Sak 12/25
Problemer med låsesystemet til skolen over tid. I april var det elever inne i skolebygget utenom skoletiden. Det ble gjort hærverk av alvorlig grad, påtent bål inne på 2 forskjellige plasser.
Viktig at både foreldre og lærere snakker med elevene om holdninger, hvordan alle må være med på å ivareta utstyr og miljø på skolen. Vi har bare én skole – hva gjør vi hvis den blir ødelagt.
Sak 13/25
Spørsmål om det er mulig for en klasse å ha flaskeinnsamling, når det ikke er satt opp på planen for innsamlingsaktivitet. (Retningslinjer for innsamlingsaktivitet: dokumentet ligger under fanen Informasjon på FAU sine sider - 766-bf4c3796-d52d-40ee-aa57-4912f5cf565d.pdf)
Denne planen er laget for å ha oversikt over hvem som gjør hva i hvert trinn, og følges fortløpende. Dersom en klasse ikke ønsker å utføre en aktivitet, vil et annet trinn få tilbud om å gjøre det i stedet.
Oversikten er noe utdatert. FAU planla å revidere oversikten for ett år siden (sak 16/24). Dette skal fullføres snarest.
Lista skal også deles med klassene på første foreldremøte til høsten.