Meny
Velg seksjon Forside
Slettheiveien 22 4626 Kristiansand
Telefon: 38002330 Faks: 38002349 Send oss e-post
Redaktør: Stig Navjord
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<desember 2021><<
desember 2021
mtotfls
29300102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
03040506070809
Prøveordning med leksefri ved Slettheia skole 2021/22

Skolene i Kristiansand har muligheten til å prøve ut leksefri inneværende skoleår. Det startet med et vedtak i Kristiansand kommunestyre om at skoler kunne prøve ut hjemmeleksefri skole med unntak av leselekser. Kommunestyret vedtok at det var opp til skolens ledelse og samarbeidsutvalg (SU) å bestemme om skolen skulle bli «hjemmeleksefri». 
 
Gjennom SU har både foreldrene (FAU), lærerne og elevrådet vært involvert i prosessen. De ulike gruppene ved skolen har uttalt seg, og det var enighet i SU om at skolen skal prøve ut leksefri med visse unntak. 

Hvorfor leksefri? 
Mange elever har brukt mye tid på lekser – uten at vi kan si at det fører til mer læring. Lekser kan føre til konflikter mellom foreldre og barn, og i mange familier er det mer enn nok aktiviteter utenom leksene. Lærerne på mellomtrinnet forteller at mange elever ikke gjør lekser til tross for at foreldene har mulighet til å følge dette opp. I tillegg gjør den nye læreplanen at vi jobber på en annen måte på skolen. Forståelse og dybdelæring er viktigere, mens overflatelæring og øving får mindre plass.  

Leselekse 
Elevene skal øve på lesing i hele skoleløpet og vil derfor ha en leselekse daglig. Målet er at leseleksen skal skape engasjement og leseglede. Dette kan være enkle tekster tilknyttet begynneropplæringen og vanskeligere skjønnlitterære- og faktatekster på høyere trinn. Elevene skal lære å lese tekster i alle fag, som f.eks. matematikktekster og nyheter/fagartikler fra Aftenposten Jr. eller på internett. Å lese betyr å avkode og forstå tekstens innhold. Elevene skal også lære å være kildekritiske og reflektere rundt tekstene de leser. Kanskje står det noe mellom linjene? Her er foreldrene hjemme en viktig ressurs for å følge opp leseleksen! 

Tverrfaglige temaer 
Skolen jobber mer med tverrfaglige temaer og prosjekter. Elevmedvirkning står sentralt i dette arbeidet, og målet vårt er at elevene skal bli så engasjert at de også bruker fritiden sin for å undersøke og finne ut av ting de lurer på og å forberede presentasjoner. Kanskje elevene må undersøke noe i naturen eller gå på besøk og intervjue noen for å finne ut av noe? 

Barn hjelper barn. 
Skolen har i perioder aksjoner for å hjelpe andre. I FN-uka skal vi hjelpe vår vennskapsby i Bangladesh, Rajshahi. Vår omvendte julekalender går til Kambodsjahjelpen. I den forbindelse vil barna kunne få jobbeoppdrag for å samle inn penger til formålet. Dette gjøres på fritiden. 

Forberedelser hjemme 
Elevene vil fremdeles få prøver i fag. Disse kan gjøres på tradisjonelt vis, men også i form av f.eks. Kahoot eller som elevpresentasjoner. I tverrfaglige temaer og prosjekter får ofte elevene velge hvordan de vil presentere hva de har funnet ut. Det kan være i form av en PP-presentasjon, podkast, video, konkurranse, drama/skuespill e.l. Alt dette vil kreve forberedelser hjemme. 

Hvordan kan foreldre følge med? 
Vi vet fra forskning at det viktigste foreldre kan gjøre er å vise interesse for barnas læringsarbeid. Vi vil derfor oppfordre alle foreldre til å aktivt involvere seg i egne barns læring ved å være nysgjerrige, spørre og følge med på barnas arbeid og informasjon fra lærerne. Lærerne legger ut informasjon om hva elevene jobber med på skolens hjemmeside og/eller Google Classroom. Her er det mulighet til å abonnere på nyheter for å holde seg oppdatert. I tillegg er det alltid mulig å ta kontakt med kontaktlærer for å drøfte læringsarbeidet rundt eget barn. 

Hva med leksehjelp? 
Leksehjelp er lovpålagt, så det kan vi ikke slutte med. Men i stedet for vanlig leksehjelp vil vi tilby kurs som kan støtte opp under fag, lesing, sosial kompetanse, hjelp rundt tverrfaglig prosjektarbeid eller lignende. 

Forskning 
Her finner du forskning rundt lekser og hjemmearbeid: 
https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/hva-sier-forskningen-om-lekser/  

Hvordan evaluere prøveordningen? 
Det er vanskelig å evaluere om ordningen gir mer eller mindre læring, og om hjemmesituasjonen og fritiden for barna og familien blir bedre. Vi vil evaluere arbeidet ved å spørre elever, foreldre og lærere om hvilken effekt de kan se. 

Rektor