Publisert: 18. august 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Tore Mydland

Slettheia - en skole for alle

Regnbueflagget symboliserer mangfold og inkludering, og gir omverdenen et signal om at vi på Slettheia skole verdsetter at vi alle er forskjellige. Dette er viktige verdier vi i vår kommune ønsker å holde fast ved, og som er i tråd med både lovverk og vedtatte lokale strategier. Dette er også veldig i tråd med det som er tema for vår første periode VI-skolen. Her er stikkordene vennskap, samarbeid, inkludering og toleranse viktig. 

Det er viktig for oss å si at det er dette vi legger i regnbueflagget, og at dette ikke på noen måte kan tas til inntekt for organisasjoner eller andre som også benytter regnbueflagget. 

 

Skolen bygger sin praksis på verdiene i opplæringslovens formålsparagraf

Formålsparagrafen uttrykker verdier som samler Norge som samfunn. Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid. De felles verdiene bygger på kristen og humanistisk arv og tradisjon. De kommer også til uttrykk i ulike religioner og livssyn, og de er forankret i menneskerettighetene. 

Disse verdiene er grunnmuren i skolens virksomhet. De må gjøres levende og få betydning for hver enkelt elev i skolefellesskapet gjennom formidling av kunnskap og utvikling av holdninger og kompetanse. Verdiene skal prege skolens og lærernes møte med elevene og med hjemmene. Elevens beste skal alltid være et grunnleggende hensyn. Det vil alltid være spenninger mellom ulike interesser og syn. Lærere må derfor bruke sitt profesjonelle skjønn slik at den enkelte ivaretas best mulig i møte med fellesskapet. 

Likeverd og likestilling er verdier som er kjempet fram gjennom historien, og som fortsatt må ivaretas og forsterkes. Skolen skal formidle kunnskap og fremme holdninger som sikrer disse verdiene. Alle elever skal behandles likeverdig, og ingen elever skal utsettes for diskriminering. 

Alt dette er hentet fra skolens styringsdokumenter, og det forplikter. I samfunnet står vi overfor mange strømninger som setter disse verdiene på prøve. Skolen må være en arena for barn og unge der de opplever at de blir respektert for den de er.  

Når Skeive sørlandsdager nå står for døren, vet vi at for noen betyr det glede og for andre fremkaller det harme – men det er ikke det som skal styre skolens praksis. Skolens samfunnsmandat kan ikke være følelsesstyrt. Vårt samfunnsmandat er tuftet på opplæringsloven og formålsparagrafen. Dette for å sikre at elevene våre skal kjenne seg trygge på at de hører til i det felleskapet skolen skal være.   

Aktuelle linker:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/demokrati-mangfold-og-pride/ 
https://www.udir.no/presse/pressemeldinger/bruk-muligheten-som-pride-gir/
https://www.nrk.no/skole/pride_-til-undervisning-1.16913888