Kunstig intelligens i skolen

Hva er kunstig intelligens?
Kunstig intelligens (KI), også kjent som Artificial Intelligence (AI) på engelsk, refererer til utviklingen av datasystemer som kan lære av egne erfaringer og løse komplekse problemer i ulike situasjoner og miljøer. KI baserer seg blant annet på ulike språkmodeller gjennom maskinlæring. Det betyr at teknologien er blitt trent opp til å gjenkjenne ulike stavelser og forstå hvilke stavelser som er naturlige i sammenheng med andre stavelser. Det er viktig å merke seg at kunstig intelligens ikke har noen forståelse av innholdet den leverer; den fokuserer kun på å produsere naturlig språk basert på det grunnlaget den har fått.

Definisjon: Kunstig intelligens er teori og utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Med andre ord, det er når datamaskiner eller programvare kan utføre oppgaver som tidligere bare kunne gjøres av mennesker.

Hvorfor bruke KI i skolen?
Kunstig intelligens har uten tvil kommet for å bli, og den vil utvikle seg betydelig i fremtiden. Derfor er det viktig at vi integrerer KI i skolen og bruker den som det nyttige verktøyet den er. Å kunne bruke KI vil være avgjørende for mange elever når de senere skal ut i arbeidslivet. Basert på dagens kunnskap om KI, er det viktig å lære elevene hva KI er flink til, hva teknologien ikke mestrer, hvordan den kan hjelpe oss i ulike sammenhenger, og gi dem konkrete eksempler på bruksområder for KI i dag.

Bruksområder i samfunnet i dag
Kunstig intelligens har en bred rekke bruksområder. Her er noen eksempler:

• Maskinlæring
    Dette er den vanligste formen for kunstig intelligens. Maskiner lærer fra data og kan forutsi mønstre, for eksempel i søkemotorer eller selvkjørende biler.
  • Ekspertsystemer
    Dette er regelbaserte systemer der komplekse regler for “intelligent adferd” er spesifisert av mennesker på forhånd.
  • Språkteknologi
    Kunstig intelligens brukes til å forstå og generere naturlig språk, for eksempel talegjenkjenning og chatbots.
  • Bildegjenkjenning
    Systemer som kan identifisere objekter eller mønstre i bilder.
  • Styring av fysiske prosesser
    For eksempel selvkjørende biler eller automatiserte produksjonslinjer.

(Denne teksten er laget i samarbeid mellom menneske og kunstig intelligens)

- - - - - - - - - - - -

Bildet er lastet ned fra Pixabay