Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Høsttur til Rago nasjonalpark.

Hver høst starter ungdomsskolen med en overnattingstur. Røsvik skole har som mål at elevene skal ha vært på tur i de to nasjonalparkene vi har i kommunen vår i løpet av ungdomsskoletida. Årets tur gikk til Rago nasjonalpark. Vi var et flott turfølge. 23 elever, 3 lærere og to fedre la i vei onsdag morgen.

Målet med en slik tur er at elevene skal:

- Praktisere friluftsliv i ulike naturmiljø.

- Gjøre rede for ferdsel i en nasjonalpark.

- Planlegge og gjennomføre turer med overnatting ute.

- Utvikle egne ferdigheter, ta ansvar for felles arbeid.

- Få erfaring, oppleve mestring.

- Få kunnskap om sine medelever, skape sosiale relasjoner.

- Samarbeide om oppgaver ute i naturen.

- Oppleve glede ved å bruke naturen.

- Skrive tekst/fortelling.

- Planlegge, utforme og bearbeide egen tekst, manuelt og digitalt

Forventningene til turen var blandete. Mange av elevene hadde hørt at det var tungt å gå, så de var spente på hvordan dette ville bli. Turen opp gikk kjempefint. Vi hadde duskregn en del av turen, og det var mye røtter på stien. Dette førte til at vi måtte gå forsiktig da det er stor fare for å skli på røttene. Tunge sekker og "klatring" i ur gjorde oss ekstra oppmerksomme, og vi måtte være varsomme. Alle kom vel fram til Storskogen etter noen timers gange.

Etter å ha kommet opp til Storskogvatnet var det klart for å slå leir. Elevene hadde med seg egne telt, og vi fikk en fin teltleir rett ved vannet. Regnet ga seg akkurat i det vi skulle til å slå leir.

Med 28 personer på tur tar det litt tid å lage middag. Real turmat og rett i koppen stod på menyen. Maten smakte vidunderlig etter den lange turen. Vedsanking og bålkos er obligatorisk på disse turene. Noen elever var ute og prøvede fiskelykken i båt.

På forhånd var elevene delt inn i grupper og hadde ansvar for en aktivitet til kveldsunderholdningen. Første kvelden var tre av gruppene i aksjon. Her var det konkurranser i bla "bottle flip", hente ting vi ble bedt om og en lek som heter "Sheriffen". Innsatsen var upåklagelig. Vinnerne fordelte seg fint fra de ulike lagene.

Innen klokka var 23.30 var det helt stille i leiren. Kun de voksne satt igjen ved bålet. Elevene var i soveposene sine og sovnet raskt.

Etter en sein morgen og en god frokost hadde vi ei økt med Benny fra nasjonalparksenteret. Han var sammen med oss første døgnet. Benny snakket om Rago nasjonalpark.

Etter formiddagsøkta skulle garna draes. John-Helge og Frank  tok med seg noen elever ut for å sjekke nattens resultat. Det ble noen fine fisker. I tillegg fikk de noen fisker på stang. Elevene som var igjen gjorde ulike ting. Noen hentet ved, andre spilte kort, fisket litt fra land, gikk og undersøkte nærområdet mm.

Deler av gruppa gikk en tur til Sørengammen, mens resten sanket mer bålved. Nedfallsved er ikke alltid like enkelt å finne, og vi må gå litt unna teltleiren for å finne ved da området er "utplukket" for nedfallsved. Noen elever rodde med båt og hentet ved, andre gikk en tur og fant litt. Gruppa som hadd vært på tur bar med seg ved et par km.

Noen elever, og lærere, prøvde seg på et bad. Det kan vel beskrives som alt annet enn deilig. Vannet var iskaldt, men de fleste var noen tøffinger og kastet seg uti. Likevel, godt å få på seg tørre klær etter et isbad.

Utpå ettermiddagen fikk vi besøk av Erling. Han tok turen opp etter jobb for å hilse på.

De to siste gruppene med underholdning var i aksjon. Sheriffen stod på programmet i dag også. En morsom lek med stort engasjement. I tillegg var det en konkurranse der man skulle få en kjeks fra panna til munnen ved hjelp av ansiktsmusklene.

Siste gruppe ut var lærerne. Det var klart for quiz. Det var tre runder med 10 spørsmål per runde. Det var utrolig jevnt og få poeng skilte lagene da quizen var ferdig. Ei sjokoladeplate gikk til det seirende laget. De andre lagene fikk ei plate på deling. Utmerket deltagelse fra alle lag.

Kvelden ble avsluttet med steking av fisk på bålet. John-Helge og Frank var kveldens kokker. Et herremåltid sent på kvelden.

Turen hjem gikk fint. Stien var litt tørrere, så nedturen gikk litt raskere enn oppturen.

Det har vært en flott gjeng å være på tur med. Alle elevene var i godt humør, ingen klagde på tross av tunge sekker og slitne skuldre og ben.

Alle var enige om at det hadde vært en fin tur, men godt å komme hjem til en varm dusj og egen seng.

Det er " noe med" ordtaket; "Borte bra, hjemme best"!

Under ser dere en bildeserie fra turen.