Velg seksjon Forside
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Arbeid mot Filmfest Salten 2018

10.klasse har i høst arbeidet med manus til to filmer som de skal lage i forbindelse med årets Filmfest Salten. De siste to dagene har de brukt tiden til å filme alle opptakene de skal redigere sammen. Tilslutt skal de sende en av filmene til filmfesten.

Historikken bak Filmfest Salten: (Hentet på hjemmesiden til Filmfest Salten)

Hovedidéen er at 10. trinns-elevene skal få et møte med filmskaper, lage film, se film og møte involverte i filmen i etterkant.

Målet er at det skal være så lokalt forankret som mulig, at det skal ha forankring til Nord-Norge. Til slutt skal prosjektet avsluttes med filmfest og prisutdeling i Bodø Spektrum.

Etter fem år med Filmfest Bodø i regi av DKS i Bodø Kommune, har vi blitt til Filmfest Salten. En filmfest som har vokst og utviklet seg for hvert år, men som hele tiden har hatt samme enkle mål: å få ungdom i Salten til å lage film. For å få til det, har de fått møte filmskapere som har tatt elevene på alvor. Filmskapere som har inspirert elevene med et glødende engasjement, og som har fått føle engasjementet fra inspirerte elever i prosessen med å lage film. Den kanskje største gleden for oss oppi alt dette, er å se ansiktene på elevene når de har kommet inn i Bodø Spektrum for å overvære selve filmfesten, med rød løper, ”champagne”, kjendiser og artister. Alt dette for å gjøre stas på elevene og det arbeidet de har lagt ned i prosjektet med å lage film, og sist men ikke minst: for at elevene skal gjøre stas på seg selv.

I tillegg startet vi Barents Youth Film Festival i 2010, som er en workshop der profesjonelle fimskapere fra flere land veileder ungdommer fra de samme landene, og resultatet blir vist under Filmfest Salten. Den internasjonale workshopen har hatt deltakere fra Russland, Island, Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Vi har utviklet oss, ja, men målet er fortsatt det samme: få elevene til å fortelle den gode historien og lage god film! For å kunne gjennomføre alt dette, har vi hatt gode og trofaste samarbeidspartnere i alle disse årene. Samarbeidspartnere som sammen med oss har utviklet prosjektet til dét det har blitt i dag: Per Sundnes, Lydteamet A/S, Fram Kino og Bodø Spektrum har vært med helt fra starten, sammen med våre faste jurymedlemmer. I tillegg må vi nevne Bodø kommune, Salten kultursamarbeid og Iris.

På Røsvik skole lages det nå 2 filmer, der alle elevene er med i alle produksjonsledd. Kun 1 film skal sendes til Filmfest Salten.

Se bilder fra filmingen: