Småtrinnet
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<mai 2024><<
mai 2024
mtotfls
29300102030405
20212223242526
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
dager
timer
min
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Salmo Salar

5. og 6.klasse var tirsdag 21.mai på Newtonrommet på Straumen. Der arbeidet de med Newtonmodulen Salmo Salar!

Beskrivelse av modul

Formålet med modulen er å gi en grunnleggende forståelse av laksens livssyklus, både i sitt naturlige område og i oppdrett. Det er lagt opp til veksling mellom teori og praktiske oppgaver. I innledningen brukes korte filmer, Powerpoint med bilder, og Grubletegninger. Underveis i modulen legges det vekt på diskusjon i plenum, og å få fram det elevene allerede vet om laks.Etter lunsj repeteres teorien ved hjelp av robotkjøring på en robotbane. Banen er spesialdesignet for modulen. Det handler om veldig enkel robotprogrammering. Fokuset under denne aktiviteten skal ikke ligge på programmeringen, men på kombinasjonen av det ungene har lært tidligere på dagen og praktisk robotkjøring.

Kompetansemål:

•Naturfag: Mangfold i naturen -etter 4.årstrinn: Eleven skal kunne samtale om livssyklusen til noen plante-og dyrearter.

•Samfunnsfag: Geografi -etter 7. årstrinn: forklare korleis produksjon og forbruk kan øydeleggje økosystem og forureine jord, vatn og luft, og drøfte korleisdette kan hindrast og reparerast

•Grunnleggende ferdigheter: Å kunne uttrykke seg muntlig -i naturfag.

•Grunnleggende ferdigheter: Å kunne regne -i naturfag.

Målene er hentet fra lærerveiledningen til denne modulen.

Dagen startet med at Newtonlærer Bjørnar Pettersen hadde hentet lakseyngel hos Sisomar. Denne lå ferdig bedøvd i petriskåler til elevene. Elevene satt i amfiet på Newtonrommet og fikk en innføring i hva som skulle skje i dag. Målene med modulen ble presentert. Elevene fikk se en film om oppdrettslaks og en gjennomgang av lakseyngel med plommesekk. Etterpå fikk de se på lakseyngelen i mikroskopet og tegnet en detaljert tegning av yngelen og skrev navn på de ulike delene av yngelen.

Videre i programmet så vi på oppdrettslaksens liv fra laksen blir strøket, og befruktningen skjer på et settefiskanlegg, til den føres ut til merdene med brønnbåt, er på oppdrettsanlegget og fraktet til et slakteri, for så å bli eksportert frossen til utlandet. Elevene fikk også en innføring i villaksens liv fra den gyter i elva, til den svømmer ned til saltvannet og er der noen år, for så å komme tilbake til sin egen fødeelv for å gyte. Elevene fikk også se hva både villaksen og oppdrettslaksen spiser.

Etter lunsj skulle elevene programmere roboter. Da må de bruke mye regning og digitale kunnskaper for å kalkulere og beregne hvordan roboten skal kjøre for å løse ulike oppdrag knyttet til oppdrettsnæring. De måtte også bygge roboten slik at den ble hensiktsmessig i forhold til de ulike oppdragene den skulle på.

Denne klassen har nettopp vært på et av Mowis lakseoppdrett i Røsvik, så det var interessant for dem å lære om befruktningen og lakseyngelens vei til å bli både parr og smolt. For noen år tilbake var akkurat denne klassen på en brønnbåt på Strøksnes, med Marine Harvest, som MOWI het da. Da fikk de være med på smoltutslipp.

Elevene hadde en svært lærerrik og morsom dag. Elevene storkoste seg på Newtonrommet og jobbet godt med alle delene av modulen. Som etterarbeid skal elevene gjennomføre en Kahoot og løse et kryssord.

Dagsfersk lakseyngel fra Sisomar
Lakseyngel med plommesekk
Størrelse på fiskefor
Fargestoffet Astaxanthin, som tilsettes fiskeforet for å få fin rødfarge.
Klare for robotkjøring. Her skal elevene løse mange oppdrag ved å programmere roboter til å gjøre arbeidsoppgaver innen oppdrettsnæringen.