Meny
Velg seksjon Forside
Postadresse: Aspervika skole postboks 583 4302 Sandnes
Besøksadresse Asperholen 89 4329 Sandnes Telefon: 51973710 Send oss e-post
Redaktør: Unni Tingvik
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<mars 2024><<
mars 2024
mtotfls
26272829010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
01020304050607
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Gå til Google Classroom
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Kapittel 9A - Elevens "arbeidsmiljølov"

"Alle elevar i grunnskolen og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjer helse, trivsel og læring"

Opplæringsloven §9a er elevenes arbeidsmiljølov. Kapittel 9a sikrer elevene rett til et godt fysisk og psykososialt miljø. Les mer om retten til et trygt og godt skolemiljø HER

Skolemiljøet har stor betydning for elevenes læringsresultater og trivsel. Aspervika skole arbeider derfor aktivt med å bedre elevenes fysiske arbeidsmiljø og for å sikre godt psykososialt miljø. Aspervika skole er en RESPEKT skole - og RESPEKT-programmet gir klare føringer for hvordan skolen skal jobbe med det psykososiale miljøet.

Skolens psykososiale miljø handler om hvordan ansatte og elever oppfører seg mot hverandre. Ingen skal oppleve å bli sjikanert med krenkende ord eller handlinger.

I §9a har elevene fått en lovfestet rett til et godt fysisk og psykososial skolemiljø.   

Bestemmelsen understreker at det avgjørende i loven er hvilken virkning skolemiljøet har på elevene, og ikke hvorvidt de enkelte sidene ved miljøet tilfredsstiller målbare verdier.

Skolemiljøet skal fremme helse, trivsel og læring. Dette innebærer at bestemmelsen ikke bare handler om å hindre plager og dårlig læring, men også om at skolemiljøet skal bidra positivt til elevens helse, trivsel og læring.

Det er også viktig å merke seg at det ikke bare er helsen som skolemiljøet skal fremme, men også trivselen og læringen. Dersom forhold i skolemiljøet skaper mistrivsel eller forringer læringen, er ikke dette i samsvar med loven

  • Et skolemiljø som fremmer helse: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, og som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse
  • Et skolemiljø som fremmer trivsel: Et skolemiljø hvor alle elever kan trives og som bidrar til at skolen oppleves som et meningsfullt sted å være
  • Et skolemiljø som fremmer læring: Et skolemiljø som gir elevene gode læringsbetingelser.