Jernbaneveien 24 4306 SANDNES
Telefon: 51337700 Send oss e-post
Redaktør: Gro Slåttelid
Gå til Its Learning
Arbeid med ny læreplan i Sandnes kommune -Hva er nytt i Læreplanverket og hvor begynner vi i Sandnes?

Lærende nettverk for flerspråklige koordinatorer og skoleledere

I Sandnes kommune arrangerer FBU, Senter for flerspråklige barn og unge, to årlige nettverkssamlinger. Denne høsten ble nettverket arrangert digitalt.

Første del av samlingen handlet om hva som er nytt i læreplanverket og hvor det er lurt å begynne.

Andre del av samlingen handlet om den gode SNO-timen og samarbeid i lys av fagfornyelsen.

Begge fagdelene ble avsluttet med digitalt gruppearbeid.

Ressursperspektivet var en rød tråd gjennom samlingen. Deltakerne fikk en konvolutt på forhånd. Denne skulle ikke åpnes før på samlingen.

Formålet med konvolutten var å vise noen av NAFO sine ressurser som ligger tilgjengelig. Innholdet i konvolutten ble brukt til å formidle ressursperspektivet og gi praktiske tips til undervisningen.

Høydepunktet var utlodning av fagbøker, romaner og materiellpakke til morsmålsdagen. Det ble trukket sju fornøyde vinnere ute på skolene. Konvolutten og utlodningen styrket opplevelsen av å være sammen selv om deltakerne satt hver for seg.

Tospråklig fagopplæring i lys av nytt læreplanverk

Tospråklige lærere på FBU har brukt mye tid på det nye læreplanverket. De har oversatt begreper fra overordna del til morsmål. Dette har de gjort for å bli godt kjent med planen. Videre har lærerne jobbet med overordna del over tid.

I høst har FBU fokus på Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Det handler om morsmål som ressurs og redskap. Vi ser på hvordan morsmålplanen kan brukes som bro over til læreplanene i fag. TFO-lærerne har gjort seg kjent med Udir sitt planleggingsverktøy slik at de kan koble seg på opplæringen ute på skolene. TFO-lærere trenger tilgang til kompetansemål for å kunne gi god tospråklig fagopplæring og støtte. Nå oppfordrer FBU skolene til å dele planene de lager i planleggingsverktøyet.

Fagledere skole- FBU Kristi Finnbakk og Bjørg Rossland
Konvolutt med NAFO sine ressurser som ligger tilgjengelig.
Utlodning av fagbøker, romaner og materiellpakke til morsmålsdagen.
TFO-lærerne bygger bro.