Meny
Velg seksjon Forside
Jernbaneveien 24 4306 SANDNES
Telefon: 51337700 Send oss e-post
Redaktør: Gro Slåttelid
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Gå til Its Learning
«Språklig og sosial inkludering av minoritetsspråklige barn i barnehage» er en ny kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning på UiS (KSU), som er et resultat av samtaler mellom Kunnskapsdepartementet og KSU.

Den undersøker hvordan barnehager kan arbeide språklig og sosialt inkluderende overfor nyankomne barn som ikke snakker norsk, eller barn som er født i Norge, men som ikke har brukt norsk før de begynner i barnehagen.
Les kunnskapsoversikten som er sist oppdatert desember 2021:


Trygg før 3 er et forskningprosjekt som tar i bruk observasjonsverktøyet CLASS, som vi kjenner igjen fra Sandnesbarnehagen sitt E-læringsprogram. De som har utviklet Trygg før 3 og innholdet på deres nettside er: Elisabet Solheim Buøen, Ratib Lekahl, May Britt Drugli, Turid Suzanne Berg-Nielsen og Carina Lisøy. (2020). Trygg før 3. www.tf3.no
Syv kommuner/bydeler på Østlandet og i Trøndelag er med i prosjektet, og mellom 7-15 barnehager er med fra hver kommune – 79 barnehager i alt. Alle småbarnsavdelingene i barnehagene er med i kvalitetsutviklingen. Til sammen er det 187 småbarnsavdelinger med ca. 700 ansatte, mer enn 1500 barn og deres foreldre som er med på kvalitetshevingen. Trygg før 3 er et samarbeid mellom Regionssenter for Barn og Unges Psykiske Helse (RBUP) region Øst og Sør, Handelshøyskolen BI og Regionalt Kunnskapssenter for Barn og Unge. NTNU, region midt-Norge. Prosjektet ledes av pedagoger, psykologer og forskere. Prosjektet er tildelt midler fra Norges Forskningsråd.
De har også utviklet noen flotte foreldrebrosjyrer oversatt til flere språk.

Våre tospråklige assistenter (TA) Neringa Ceponyte, Julija Galdikiene, Mekedim Fekadu Feta og Claudia-Ramona Barda stilte opp til filminnspilling i dag med egne barn. Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger utvikler læringsressurser til ulike plattformer: Lesesenterets nettside, Utdanningsdirektoratets digitale kompetanseutviklingsprogram, Språkløyper, nettbaserte og papirbaserte fagtekster. De utvikler også læringsressurser til ulike målgrupper som: Studenter, barnehageansatte og foreldre.

FBU er glade for å bidra med å lage korte filmer som viser foreldre og barn som leser sammen på ulike morsmål. Filmene publiseres på Lesesenterets og FILIORUMS nettsider. De settes da inn i en sammenheng hvor det fremheves hvorfor det er viktig og lese sammen med barn og hvordan lesing kan gjøres av alle. Det vil også publiseres film fra en barnehage som jobber mye med lesing og  har samarbeid med flerspråklige foreldre.


«Tverrfaglige temaer og læreplan i samfunnsfag» var tema på fellesmøte for tospråklige lærere på FBU den 7. januar. Gørild Eltervåg, kommunal ressursperson for fagfornyelsen, hadde et flott innlegg og praktiske oppgaver for TFO - lærere. Blant annet reflekterte de over spørsmål «Hvordan kan TFO - lærere støtte minoritetsspråklige elever når det gjelder tverrfaglige temaer?»