Om Grim skole

Grim skole er en ren ungdomsskole med godt og vel 450 elever. Elevene kommer fra bydelene Eg, Kvadraturen, Grim, Tinnheia og Hellemyr. Skolen ligger ca. 2 km nord for Kristiansand sentrum. Du går eller kjører riksvei 9 (Setesdalsveien) fra rundkjøringen på Gartnerløkka i sentrum, og tar til venstre ved Grim Torv. Skolen er nærmeste nabo til Grim kirke og Meny.

Grim-navnet kommer av det gamle gårdsnavnet GROHEIM - gården som lå ved bekken Groa som rant ut fra Grotjønn. Navnet Groa betyr at bekken "grodde" - dvs. svulmet voldsomt opp og flommet over - i flomtidene. Nå er bekken lagt i en kulvert (en slags tunnel) fra Suldalen, forbi Krossen og ned til Grim. Oppå kulverten er det en sementert sykkelsti som kalles Kanalen. Hele det gamle Møllevannet er fylt ut, og i den nederste delen av det ligger nå Grim skole, Solholmen skole, Møllestua barnehage og Idda Arena. Gårdsdrift er det lite igjen av, men det emblemet som du ser til venstre, er bumerket til gamle Grim gård og Grim skole sin logo. Det er antakelig flere hundre år gammelt.