Klagerett på karakter

Dette er en orientering om de bestemmelsene som gjelder for å klage på karakterer. Orienteringen er skrevet for deg som er avgangselev i grunnskolen og foreldrene dine. Hvis det er noe dere ikke forstår, bør dere spørre lærer eller rektor. Bestemmelser om klager på karakter finnes i forskrift til opplæringsloven kapittel 5.

Ved karakterfastsettelse hender det at eleven ønsker å klage på karakteren sin. Gjelder dette deg, ber vi deg gjøre følgende:
1. Ta kontakt med faglærer per telefon eller mail og be om en samtale for å få begrunnelse for karakteren(e)
Ønsker du fortsatt å klage, gjør du følgende:
2. Send en skriftlig klage til skolen (rektor) innen 10 dager fra publiseringsdato. Klagen må signeres av eleven eller foreldrene. Det må gå fram hva eleven klager på, og klagen bør inneholde annen relevant informasjon og begrunnelsen for klagen.
3. Faglærerbegrunnelse samt rektors uttalelse sendes samlet til Statsforvalteren med kopi til klager.
4. Statsforvalteren avgjør om klagen tas til følge eller ikke.
5. Tas klagen til følge, sendes saken tilbake til skolen for ny vurdering og det er rektor som fastsetter endelig karakter. Denne kan ikke påklages. Tas ikke klagen til følge, blir karakteren stående.

Se mer informasjon fra Statsforvalteren her: Standpunktvurdering, klager på og behandling av klager på standpunktkarakterer i fag | Statsforvalteren i Agder

Se mer informasjon fra utdanningsdirektoratet her: Behandling av klager på standpunktkarakterer i fag