Skolejente med datamaskin og en robot

Kunstig intelligens (KI) i skolen

Med en verden som stadig blir mer digitalisert, popper det opp nye løsninger, muligheter og utfordringer. Mye av dette kan hjelpe både elever, foreldre og lærere til å gjøre ting som tidligere var helt umulig, slik som å skape bilder som ser helt ekte ut, få hjelp til tekstskaping eller kommunisere med noe som framstår som en ekte person med hjerne. Kunstig intelligens er ikke noe nytt, for det har vært i bruk gjennom ansiktsgjenkjenning, chatbot-er hos kundeservice og personlige tilpasninger gjennom algoritmene. Det som er nytt er språkmodellene, aller mest kjent gjennom ChatGPT, og tilgjengeligheten.

I Kristiansandskolen ønsker vi å lære elevene å møte denne teknologien på en fornuftig og klok måte. Vi er forpliktet til å ruste elevene for et liv i samfunnet og en framtid hvor de skal leve som individer med plikt, ansvar og muligheter. Slike språkmodeller kan, hvis det brukes riktig, være et kjempegodt verktøy for læring, for både elever og lærere.

Kristiansandskolen har derfor utviklet KI i Kristiansandskolen, egne språkmodeller som kan hjelpe elevene i læringen. Der kan de få tilbakemelding på tekster, hjelp til å finne skrivefeil, føre filosofiske samtaler og andre fagsamtaler. Rett og slett en digital læringspartner.

Så hvorfor ikke bare la dem bruke ChatGPT? De aller fleste elever bruker dette i større eller mindre grad i dag. ChatGPT, og andre kommersielle språkmodeller, gir seg ut for å være gratis, men brukerne betaler gjennom å gi fra seg opplysninger om seg selv. Gjennom å bruke kommersielle språkmodeller får de som eier modellene (Microsoft, OpenAI, Google, etc) tilgang på opplysninger om deg, slik som epost, fødselsdato, søkehistorikk og lignende, og kan gi deg målrettet reklame, samt bruke det du skriver inn i modellene. Det ønsker ikke vi å utsette elevene for. KI i Kristiansandskolen deler ingen opplysninger. Språkmodellene vi bruker der er trygt plassert bak innlogging og betaling, og elever og lærere kan fritt bruke dette ved å logge seg inn gjennom Feide, uten å gi fra seg personopplysninger.

På Grim skole vil dette bli en del av opplæringen elevene får. Hvordan forholde seg til språkmodeller, og hvordan bruke dem på en god og fornuftig måte. Når disse modellene likevel er og kommer til å forbli en viktig del i folks liv, er det viktig at vi ruster elevene til å bruke dem på en god måte.

Ønsker du å lese mer om Kunstig intelligens i Kristiansand? Info fra Kristiansand kommune

Link til KI i Kristiansandskolen: KI i Kristiansandskolen

Bildet er laget av Alexandra Koch og er hentet fra www.pixabay.com.