Publisert: 26. september 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Åse Marit Eikestøl

Mobilhotell på Grim skole

Grim skole er en mobilfri skole, noe som også understrekes i skolens ordensreglement. Vi mener at det å ha fri fra mobilen i skoletida er et klokt pedagogisk grep. Dette er med på å styrke elevenes oppmerksomhet og læringsutbytte.

Det kan være godt å ha en pause fra sosiale medier og ikke være tilgjengelig til enhver tid. Dette er også forebyggende i forhold til nettmobbing og deling av bilder på ulike plattformer som Snapchat, Instagram osv. I tillegg mener vi at elevene blir mer sosiale uten mobil, og det vil også føre til mer positiv aktivitet i stedet for stillesitting.

Etter høstferien blir det nå innført Mobilhotell i alle klasser. Det vil si at mobiltelefonene låses inn i et skap i klasserommet der hver elev har en egen plass til telefonen sin. Telefonene blir liggende der gjennom skoledagen, og de blir levert ut på slutten av dagen. En voksen har tilsyn ved innlevering og utlevering.

Dette har blitt drøftet i personalet, elevråd, FAU og SU. I elevrådet var det som ventet noe motstand mot dette. I FAU var det full oppslutning om at dette burde innføres. Vi vil gjøre oppmerksom på at det er helt frivillig om elevene vil ha mobiltelefonen med seg på skolen eller ikke.