Her finner du dokumentet som er Ståstedsanalysen.
Ståstedsanalysen er et
refleksjons- og prosessverktøy og et hjelpemiddel til bruk ved gjennomføring av
skolebasert vurdering (jf. § 2-1 i forskriften til opplæringsloven). Målet er å
skape felles refleksjon om skolens praksis og om hvilke områder skolen vil
prioritere å arbeide videre med.
I analysen sammenstilles blant annet data om ressurser, resultater fra elevundersøkelsen, foreldreundersøkelsen og elevresultater. Skolen kan også
legge til resultater fra andre undersøkelser/kartlegginger. Disse blir sett i
sammenheng med de ansattes vurdering av skolens praksis. Dette gir skolen et
utgangspunkt for å velge ut og prioritere noen innsatsområder for å sette i
verk en helhetlig skoleutvikling.
Konklusjonene i
Ståstedsanalysen er et uttrykk for hvordan de ansatte vurderer skolens praksis,
hva som er skolens sterke sider og hva som er skolens utfordringer. Verktøyet
gir ikke resultater som kan brukes til å sammenligne ulike skoler i kommunen.