SFO
Postadresse Sandnes kommune Kleivane skole Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Berit Voster Heggen
Elevpermisjon

1. Elever kan søke permisjon fra skolen i inntil to uker - ti skoledager.
  2. Rektor behandler søknaden om elevpermisjon.
  3. Søknad må sendes minst én måned før elevpermisjonen skal starte.

Kleivane  skole anbefaler foreldre å utvise måtehold når det gjelder å ta barn ut av skolen. Skolens planer inneholder et omfattende lærestoff. Erfaringsmessig vil selv korte fravær kunne gi eleven et betydelig merarbeid i etterkant. Skulle dere allikevel søke ditt barn fri fra undervisning, må det søkes på eget skjema som du finner i høyremenyen. Skjemaet leveres kontaktlærer og søknaden vil bli vurdert.

Alle har rett til å søke permisjon fra skolen.

I opplæringsloven heter det at: "Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker". Når permisjonen innvilges fraskriver elevene seg retten til opplæringen i den perioden.

Du kan ikke søke permisjon i mer enn to uker.

Opplæringsloven sier at du maksimalt kan ha permisjon i to uker - ti skoledager. Dette er en ufravikelig grense.

Rektor avgjør om permisjon er forsvarlig.

Rektor avgjør om det er forsvarlig i forhold til opplæringen å innvilge permisjonen. Dette blir tatt med i vurderingen:

• Blir det gitt opplæring i permisjonstiden? I tilfellet hva slags?
  • Har eleven hatt permisjon før?
  • Elevens faglige nivå.
  • Hvilke opplevelser eleven vil få i permisjonstiden og hvilket utbytte eleven kan få av dette.

Det er ikke et krav at elever skal få opplæring i permisjonstidene, men det kan bli lettere å forsvare å gi permisjon.

Søknadsskjema og søknadsfrist for elevpermisjon

Du må søke senest én måned før permisjonen skal stare.

Når foreldre har felles foreldreansvar, men ikke bor sammen, kan den av foreldrene som barnet bor fast hos søke om permisjon. En slik søknad krever ikke enighet mellom foreldre. Dersom barnet har delt bosted, må avgjørelsen om å søke permisjon tas i fellesskap. Se tolkningsuttalelse fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.