Hørselsavdelingen tilbyr ulike tjenester innenfor voksenopplæringen. Det kan dreie seg om spesialundervisning på grunnskolens område etter Opplæringsloven § 4 A-2 eller etter Introduksjonsloven.
Voksne som har fått Cochleaimplantat (CI), vil få tilbud om lyttetrening for å få best mulig nytte av implantatet. Hørselshemmede med store utfordringer knyttet til høreapparatbruk, kan også søke om hjelp hos audiopedagog. De som er bosatt i Kristiansand, kan søke på det digitale skjemaet som ligger på hjemmesiden vår. Andre må kontakte voksenopplæringen i sin kommune, slik at de kan søke om tjenester fra Hørselsavdelingen ved Kongsgård skolesenter.
Hørselshemmede voksne med spesielle behov, kan søke om å bli med i ei tegnspråklig gruppe som får undervisning 2 - 3 tirsdager i måneden på Hørselsavdelingen ved Kongsgård skolesenter. Påmeldingen skjer ved å ta kontakt med Hørselsavdelingen.
Lyttetrening for
voksne som har fått cochleaimplantat (CI)
Når lyden blir satt på det nye cochleaimplantatet
(CI) begynner en viktig prosess. CI-brukeren skal da trenes opp til å forstå
tale og omgivelseslyder på nytt.
De første timene går med til en nøye kartlegging
for å finne ut hvor mye CI-brukeren hører og forstår. På bakgrunn av disse
resultatene lages det et treningsprogram som er tilpasset den enkelte. Det
brukes forskjellige kartleggingsoppgaver og det testes blant annet ut om
CI-brukeren kan høre Lings lyder (m/o/s/sh/a/i), i tillegg til ulike
omgivelseslyder. Det blir også satt av tid til samtale med fokus på
hørselshistorikk, forventninger og veien videre.
Etter en kartleggingsperiode på 4-5 timer, vil
det bli laget en plan for lyttetreningsperioden. Videre trening vil også kreve
en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.
Lyttetreningen vil i hovedsak bli gitt
individuelt, men grupper vil bli startet opp etter behov.
Hørselshemmede
voksne med spesielle behov – «Tirsdagsgruppa»
Grunnlaget for dette tilbudet er å vedlikeholde
og videreutvikle norsk tegnspråk hos deltakerne. Det skapes et tegnspråkmiljø
der det er naturlig å kommunisere på tegnspråk, og der deltakerne opplever noe
sammen på et språk de har mulighet til å forstå.
Det blir gitt undervisning for å lære nye tegn og
forstå andre som bruker tegnspråk. Digitale hjelpemidler blir tatt i bruk for å
lære tegn og kommunisere, slik som video, kamera, pc, mobil og iPad.
All samtale og kommunikasjon
foregår på tegnspråk.
Læring skjer gjennom samtaler, forberedelse til
felles måltid, andre dagliglivets aktiviteter og på turer/ekskursjoner.
Se også egen brosjyre med datoer for samlingene. Den ligger under "Info og brosjyrer" på hjemmesiden vår.