Vi har nye websider på -> www.nped.no skoler, barnehager og høyere utdanning.
Telefon: 90978912 Send oss e-post
Redaktør: Ole Christian Wold Haavik
Bett 2016

Årets tur med NPeD til Bett gikk av stabelen 18.-24. januar. Det ble nok en gang ei flott uke i London – full av både faglig og sosial påfyll!

Med på turen i år var 117 deltakere og 7 reiseledere. Programmet var satt sammen av blant annet 10 ulike skolebesøk, bedriftsbesøk, inspirasjonsøkter og erfaringsdeling. Med kulturvandringer, felles middager og musikaler i tillegg, var dagene fylt til randen av både faglige og sosiale arrangement. Vi tror alle deltagerne koste seg gjennom dagene i London, og at vi alle sammen sitter igjen med mange nye inntrykk, erfaringer, kunnskaper og ikke minst nye venner!

Helt konkret så besøkte vi Apple-, Google- og Microsoftskoler, i tillegg til flere andre skoler på grunnskole og vgs nivå. Vi besøkte Google-kontoret(hovedbildet), og hadde erfaringsdeling og skandinavisk aften hos Canvas.

To ganger i løpet av turen tok OC med seg en stor gjeng på spennende kulturvandringer i områdene rundt henholdsvis Greenwich og London Bridge. Den første vandringen startet med en flott tur over Themsen med Emirates Air Line i strålende sol og endte opp med at vi stod på nullmeridianen og fikk fortalt litt historie rundt den. Siste vandringen stod vikingene og ikke minst Hellige Olav i sentrum og deres inntreden og virke i det Anglosaksiske riket, og vi fikk smake god mat på bla Borough Market.

Torsdagen var vi invitert til åpningen av Norwegian Classroom hvor vi fikk mingle med norske grupper og enkeltpersoner som også hadde funnet veien. Dette var også dag 2 med åpen messe så mange fikk med seg også deler av denne. Seinere bar det opp i andre etasje og Nordic@Bett. Her fikk vi foredrag ifra skoler fra Norge, Danmark, Sverige og Finland. Jong skole som vant Innovasjonsprisen representerte Norge godt. Mange av foredragene involverte dyktige elever og spennede innhold! På ettermiddagen inviterte som sagt Canvas på Scandinavisk aften, hvor vi fikk bevertning, drøse, info og erfaringsdeling. Meget vellykket.

Lørdagen var en engere krets oppe tidlig på Instawalk langs sørsiden av Themsen, og avrundet utflukten med det velsmakende Maltby street market.

Sluttkommentarer fra noen av deltakerne:

«Uten NPed hadde ikke utbyttet vært i nærheten av det vi fikk! Tusen takk!»
- Børre Jensen, skoleleder, Steinberg skole

«Det er flott at noen tar initiativ til et slikt opplegg. For oss er det et "krydder" i hverdagen.»
- Helge Moen, IT-ansvarlig, Bore ungdomsskule

«Tar av meg hatten for opplegget! Jeg hadde stort utbytte faglig og sosialt av turen. Flinke folk å drøfte med, gode faglige muligheter og hyggelige opplegg som sikret at alle var ivaretatt. Jeg føler meg trygg på å sende folk til dere neste år også. Solid innsats fra dere lederne!»

- Hege Ose, skoleleder, Karuss skole

«For læringsutbyttet vårt var det helt nødvendig å følge et slikt opplegg. Viktig å knytte kontakter underveis.»

- Oddvar Vik, skoleleder, Fiskå skole

«Fikk mye ut av erfaringsdeling, skolebesøk og samtaler i sosial setting. Likte veldig godt kulturvandringene.»

- Thor-Erik Øyen, IKT-medarbeider, Molde vgs

«Jeg kommer tilbake neste år! Takk til dere for jobben dere gjør!»

- Tore Pukstad, rådgiver, Statped midt, fagavd. syn

Reiseledere 2016: OC, Thomas, Sissel, Astri, Tore, Øivind og Bente.

Foto: Vidar Alfarnes (Gruppebilde) og Ole Christian Wold Haavik (Google, Kulturvandring og Instawalk.)