Skolen som arena for barn og unges
psykiske helse
Tinn kommune
deltar i perioden 2013 – 2017 i et nasjonalt forsknings- og utviklingsprosjekt
initiert av Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. AFI
(Arbeidsforskningsinstituttet) har følgeforskningen.
Tema for
prosjektet er «Skolen som arena for barn og unges psykiske helse» og det
handler om skolens ansvar, roller og praksis når det gjelder barn og unges
psykiske helse og grenseflater mot andre faginstanser.
Kort
om bakgrunn for forsknings- og utviklingsprosjektet.
Skolen er en sentral oppvekst- og læringsarena
for barn og unge. Skolen skal være for alle og skal møte og tilrettelegge for
mestring, læring og utvikling for det mangfoldet av elever som befinner seg
der. Skolens læringstilbud skal bidra til elevenes identitetsutvikling,
dannelse og kvalifikasjoner som skal gi livskvalitet og myndighet i eget liv og
muligheter for deltakelse og livsutfoldelse på ulike arenaer i samfunnet. Disse
overordnede perspektivene på elevenes utvikling og læring i skolens
samfunnsmandat sammenfaller godt med gjeldende definisjon av begrepet psykisk
helse:
WHO
definerer «psykisk helse» som «a state of well-being» der individet opplever å
ha muligheter, å kunne takle hverdagslivets stress, å kunne arbeide og bidra
til fellesskapet (Klepp & Aasheim 2010). En slik definisjon av psykisk
velvære understreker at den subjektive opplevelsen påvirkes av omgivelsene og
hendelser. Definisjonen innebærer videre at god psykisk helse er mer enn fravær
av lidelse. God psykisk helse defineres som subjektiv opplevd mulighet for
livsutfoldelse.
Forskning viser at det er en sammenheng
mellom psykisk helse og læring, og at god undervisning og et godt og
inkluderende læringsmiljø fremmer helse, trivsel og læring. Om lag 15-20% av
barn og unge under 18 år har psykiske vansker som går utover trivsel, læring,
daglige gjøremål og samvær med andre (Folkehelseinstituttet, 2011).
Selv om psykiske helse ikke er et vanlig
brukt begrep i skolens styringsdokumenter og daglig språkbruk, viser skolens
samfunnsmandat at elevenes psykiske helse er et viktig anliggende for skolens
som læringsarena. Skolens brede samfunnsmandat slik det er definert i
regelverket, viser at skolen på egne premisser har både en forebyggende,
fremmende og ivaretakende rolle når det gjelder barn og unges psykiske helse.
Alle skolene i Tinn har valgt sine
områder å jobbe med. Rjukan ungdomsskole har bl.a. jobbet med dette i de to
årene som var gått:
-
Økt
elevmedvirkning i skolen, særlig i forbindelse med vurderingsarbeidet.
- Bedret trivsel
ved at elevene som har arbeidslivsfag har lagd bord, benker og blomsterkasser i
skolegården.
- Oppstart av
prosjektet «Regning i alle fag», som del av satsingen «Ungdomstrinn i
utvikling».
- Oppstart av
kantine.
- Oppstart av
gratis frokost.
- Revidert plan for
godt skolemiljø.
- Flere
aktiviteter/turneringer i aktivitetstid.
- Foredrag om
kroppspress for 8. og 9.trinn.
- Tilbud om
skilsmissekurs på 9.trinn (i samarbeid med helsesøster)
- Samarbeid med FAU
om temakveld om nettvett.
- Lærerobservasjon
og registrering i friminutt av elever som er alene.
- iPad-opplæring
for elever på 8. og 9.trinn.
- Planlegging av
elevrådskurs for ungdomsskolene i Tinn og Vinje.
- Hvordan tar vi
imot nye elever ved skolen? Planarbeid startet.
Skolens koordinator for prosjektet er
sosiallærer Beathe Lind.
I tillegg til at skolene har sine
prosjekter, er det også opprettet et tverrfaglig delprosjekt med tema «Felles
barn – felles ansvar». I dette
prosjektet deltar følgende:
Fra PPT -
Gro S. Bergsland
Fra barnevern - Melene Eggerud
Fra helsesøstrene - Beathe Lie
Fra psykiatritjenesten - Frøydis Miland
Fra barnehagene - Siri S. Gunleiksrud
Fra skolene i bygda - Ulf V. Hope
Fra Rjukan barneskole - Arne Persson
Fra Rjukan ungdomsskole - Jorunn Dahl (prosjektleder)
Prosjektets oppgaver er todelt:
-
Bedre kjennskap
til hverandres fagområder
-
Lage plan for oppfølging av skolefravær i Tinn