Tjensvollveien 54 Postadr: Tjensvoll skole, Postboks 8069, 4068 Stavanger
Telefon: 51 83 91 00 Faks: 51 83 91 10 Send oss e-post
Redaktør: Anita Legland
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/filmer-om-hjem-skole-samarbeid/film-nar-barnet-har-det-vanskelig/ Ingen lenker i samlingen
Testing erstatter smittekarantene for nærkontakter

Smittekarantene på 10 døgn erstattes med daglig testing for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
Endringen gjelder fra  26. januar, og gjelder uavhengig av vaksinestatus.

Smittekarantene på 10 døgn erstattes med disse tiltalene

• Daglig testing i 5 døgn etter siste nærkontakt for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
• Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære som ikke kan holde avstand til den smittede i isolasjonsperioden, kan erstatte smittekarantene med daglig testing i 11 døgn (6 døgn i den smittedes isolasjonsperiode + 5 døgn etter dette). Dette gjelder også barn.
• Følg med på eventuelle symptomer under hele perioden. Ved symptomer skal man holde seg hjemme og teste seg.
• Personer som ikke følger testregimet, må være i karantene i 10 døgn, med eventuelt testing ut av karantene ved negativ test tatt tidligst 7 døgn etter siste nærkontakt

Utdeling av hurtigtester

Barnehager og skoler fortsetter å dele ut tester til barn/elever og ansatte som er definert som øvrige nærkontakter og til “jevnlig utvidet testing”. Familier som skal teste seg ut av husstandskarantener, henter tester på teststasjonene som tidligere.

Stavanger kommune har utvidede åpningstider på utdelingsbodene for hurtigtester. Her er oversikt over hvor hurtigtester deles ut.

Munnbind for barn

Anbefalingen om å bruke munnbind for de som tester seg ut av husstandskarantene gjelder ikke barn under 12 år eller skolebarn over 12 år når de er på skolen.