Meny
Velg seksjon Forside
Tjensvollveien 54 Postadr: Tjensvoll skole, Postboks 8069, 4068 Stavanger
Telefon: 51 83 91 00 Faks: 51 83 91 10 Send oss e-post
Redaktør: Anita Legland
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/filmer-om-hjem-skole-samarbeid/film-nar-barnet-har-det-vanskelig/ Ingen lenker i samlingen
Lek og lekens betydning



Lek som utviklingsarena og sosial læring på Tjensvoll skole SFO

Hva er lek? Lek er en frivillig og indre motivert aktivitet som eleven selv velger å delta i. Leken er lystbetont og elever ser på leken som en belønning i seg selv. Lek kan være et pedagogisk virkemiddel for å fremme barnets utvikling. Leken gir spenning og utfordringer, samtidig som den kan være en forberedelse til voksenlivets oppgaver og plikter.

Leken stimulerer også til sosial læring. Den stiller krav til åpenhet og fleksibilitet, som vi ser har leken en viktig plass i elevens utvikling. Elever leker fordi det er morsomt å leke. Elever bruker leken som en uttrykksform, den er en grunnleggende livs- og læringsform som barn uttrykker seg gjennom. Leken er en helt sentral side av elevens sosiale utvikling samtidig som den har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen.

Elever ved Tjensvoll skole SFO skal få mulighet til å velge mellom organisert lek og fritidsaktiviteter. Vi voksne skal gi barn både rom og tid til å leke. Leken kommer til å bli sentralt på SFO. Elever lærer gjennom leken. De bearbeider opplevelser og finner venner gjennom leken. Vi voksne skal være til stede og støtte dem i SFO hverdagen. Voksne skal være trygge og gode rollemodeller. Vi voksne skal sørge for at elever ved Tjensvoll skole skal få en variert og innholdsrike hverdag.