Skriftlig eksamen

Eksamensdatoer 2024
Skriftlig eksamen gjennomføres i perioden 13. - 21. mai.

7.mai                Opplysning om trekkfag kl 09.00.

13.mai              Obligatorisk forberedelse til eksamen i engelsk

14.mai              Eksamen i engelsk
                         Obligatorisk forberedelse til eksamen i norsk

15.mai             Eksamen i norsk hovedmål

16.mai             Eksamen i norsk sidemål
                        Forberedelse til eksamen i matematikk

21.mai             Eksamen i matematikk

GENERELL INFORMASJON

Ved sykdom må man skaffe legeerklæring og skolen må ha beskjed omgående. Legeerklæring må leveres skolen samme dag og må også fremskaffes ved fravær på forberedelsesdagene til engelsk og norsk.

EKSAMENSTID
Elevene får fem klokketimer til å svare på oppgaven. Noen kandidater kan ha rett til utvidet tid. Alle eksamener starter klokka 09:00 norsk tid. Møt opp en halv time før dette.

HJELPEMIDLER
Elevene må vite hvordan de skal bruke hjelpemidler. Før elevene møter til eksamen må skolen sørge for at elevene kjenner til og er fortrolige med reglene for bruk av hjelpemidler til eksamen. Det er avgjørende at skolen gir elevene god opplæring i bruk av kilder, kildekritikk og kildehenvisning. At alle hjelpemidler er tillatt, betyr ikke at elevene trenger alle hjelpemidler. Hensikten er at den enkelte elev, i samråd med lærer, vurderer hva som er nyttig.
Nettbaserte hjelpemidler
Det finnes to modeller for hjelpemidler til sentralt gitt skriftlig eksamen.
Modell 1 - Eksamen: Alle hjelpemidler er tillatt. Unntak er Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon. For norsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt. Norsk og engelsk følger Modell 1 for hjelpemiddelbruk.
Modell 2 – Todelt eksamen: Del 1 – Skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler er tillatt.  Del 2 – Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon. I språkfag er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt. Matematikk følger Modell 2 for hjelpemiddelbruk.

Forberedelsesdagen
Alle fag i grunnskolen har forberedelsesdag, unntatt matematikk. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt, inkludert bruk av Internett.

FUSK OG PLAGIAT
Hva er fusk?
Det er fusk å bruke Internett og å kommunisere med andre. I tillegg er det fusk å bruke oversettelsesprogrammer i språkfag. I fag som har todelt eksamen er det fusk å bruke hjelpemidler på del 1 av eksamen. Det er viktig å være oppmerksom på at det kan være ulike regler for hva som er fusk på prøver underveis i skoleåret, og hva som er fusk til eksamen.
Hva er konsekvensene av fusk til eksamen?
Konsekvensene av fusk eller forsøk på fusk er: Eleven kan få eksamen i faget annullert. Eleven som får eksamen annullert, mister standpunktkarakteren i faget.
Hva er plagiat?
Plagiat er å bruke andres tekster helt eller delvis uten å oppgi kilden. Når alle hjelpemidler er tillatt til eksamen, er det ikke plagiat å bruke kilder. Dersom kandidaten bruker kilder, skal disse oppgis på en etterrettelig måte. Dette er omtalt både i eksamensveiledningene og i informasjonsdelen til eksamensoppgaven.
Hva er konsekvens av plagiat til eksamen? Eksamenssvar som i sin helhet viser seg å være kopi av tidligere publisert materiell, vil bli vurdert til laveste karakter.

KLAGE PÅ KARAKTER
Vil du klage på karakteren din?

Husk at du:

• må klage innen ti dager etter at karakteren din er satt
  • må levere klagen skriftlig
  • må undertegne klagen din
  • skal levere klagen til skolen din
  • bør rådføre deg med en lærer før du klager
  • ikke trenger å begrunne klagen din.

Resultatet av klagen kan være at du beholder karakteren din, eller at du får en bedre eller dårligere karakter. Informasjon om klagebehandling blir publisert i løpet av eksamensperioden.